2024-10 Cinekid Twente (P609)
Informatie rond het Cinekid filmprogramma in oktober.
7WPT Mens en gezondheid - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Mens en gezondheid en praten over bang zijn in het donker. De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor een kaart voor iemand die bang is in het donker en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - Make-it Robot-hand
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robothand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Waar gaat de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel over? Wat kan je met een robot-hand? Hoe worden robotarmen gebruikt in de wereld van ontwerp, productie en wereldhandel? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
7WPT Voeding en natuur - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring en licht in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Voeding en natuur. Ze maken kennis met het gebruik van ledlampen bij de groei van planten en een beeldend kunstenaar die hiermee werkt. De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor hun kaart en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
7WPT Voeding en natuur - Make-It Festive flashlight (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Festive flashlight’ en leren over over een stroomkring en licht in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld van Voeding en natuur en de festive flashlight. De kinderen denken na over hoe een projectie werkt. Ook leren ze wat een stroomkring is en welke materialen stroom geleiden. De kinderen denken na over het gebruik van hun flashlight. Ze ontwerpen een silhouet dat ze later op hun flashlight kunnen plaatsen waarmee ze voor iets in de natuur aandacht kunnen vragen.
7WPT Voeding en natuur - Make-It Kunstige robot (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Kunstige robot’ en leren over een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen maken kennis met welke belang insecten hebben voor de natuur. De kinderen leren over uit welke onderdelen de kunstige robot is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor, kroonsteentjes en een stroomkring. Ook bekijken ze verschillende insecten ter inspiratie voor de versiering van hun robot. Ze tekenen een ontwerp voor een insectenrobot.
7WPT Voeding en natuur - Make-it Robot-hand
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Robot-hand.
De kinderen bekijken plaatjes van de robot-hand. Ook bekijken de kinderen foto’s van robothanden, het menselijk skelet, en röntgenfoto’s van handen. Ze onderzoeken of ze in hun eigen handen kunnen vinden waar botten, spieren en pezen zitten.
De kinderen trekken in tweetallen hun hand over en tekenen er botten in. Daarna vergelijken ze dit met een röntgenfoto en voegen de rest van de botten toe. De kinderen bekijken elkaars tekeningen en reflecteren op de les.
ALG Raamwerk Thematische leerlijn
Raamwerk waarin een korte beschrijving te lezen is van alle lessen in de Thematische fotografie- en muziekleerlijn.
Alg. info. duurzaamheidsdoelen
Algemene informatie duurzaamheidsdoelen
PO00 Dagproject - Het Lab
‘Het Lab’ is een schoolbreed dagproject waarbij de kinderen natuurkundige verschijnselen zoals lucht, kracht, water, temperatuur, licht en geluid onderzoeken. Het verloop van het onderzoek wordt vastgelegd met digitale media.
PO1 t/m PO8 Expeditie Groen
Schoolbreed project over duurzaamheid voor groepen 1 t/m 8.
- Voorbereidende les
- Expeditieles
- Opties tot uitbreiding
PO12 Cardboardles-kartonbeest DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.
PO12 Een beestenboel op school-bonte feestmuts VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.
PO12 Het krachtlab VL
Wat kan je allemaal met water? Welke beroepen hebben met water te maken? Wat zijn de verschillende vormen van water.
PO12 Je eigen stopmotion VL
Een les waarbij de kinderen op verkennende, spelende en ontdekkende manier onderzoeken hoe je zonder te spreken een verhaal kan uitbeelden met knuffels.
Wat is jouw favoriete knuffel? Wat kan je knuffel allemaal ontdekken? Hoe kan je een verhaal uitbeelden zonder daarbij te praten? En kan je knuffel dat ook?
PO12 Kris kras krabbel VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat kunst is en wat een kunstenaar doet.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is een kunstenaar? Hoe maakt een kunstenaar kunst?
PO12 Leer Ozobot kennen VL
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen? Wat is Ozobot? Wat kan Ozobot allemaal?
PO12 Zing een beestenboel op school-beweeg als een beest DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.
PO123 Stopmotion met je vriendjes (KBW18) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen het boek ‘Kom erbij’ voorgelezen krijgen onderzoeken hoe je zonder te spreken een verhaal kan uitbeelden met knuffels.
Wat gebeurt er in het verhaal van 'Kom erbij'? Wat is jouw favoriete knuffel? Wat kan je knuffel allemaal ontdekken? Hoe kan je een verhaal uitbeelden zonder daarbij te praten? En kan je knuffel dat ook?
PO123 Bij Cubetto thuis (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto, programmeren en klassikaal een boek lezen.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Wat gebeurt er in het boek ‘Bij ons in de straat’?
PO123 Cubetto gaat op gi-ga-groene reis! (KBW22) VL
55 minuten
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto en programmeren.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Waar gaat Cubetto allemaal langs op gi-ga-groene reis?
PO123 Een schildpad was zijn schildje kwijt (cubetto) VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto en programmeren.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je met pijlen een route maken?
PO123 Lekker eigenwijs - Stopmotion met Herman het Hangbuikzwijn VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen het boek ‘Hup Herman!’ voorgelezen krijgen onderzoeken hoe je een landschap kan stempelen met sponzen.
Wat gebeurt er in het verhaal van Hup Herman? Wat zou Herman allemaal kunnen ontdekken in jullie klaslokaal? Waar speelt het verhaal van Herman zich af? Welke achtergrond maken jullie voor je eigen Herman-verhaal?
PO123 Opa, oma de robot en ik (KBW20) VL
45 minuten
Waarover gaat hek boek ‘Grote uitvindingen’? Welke uitvindingen zijn er vroeger gedaan, en welke nu? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen zoals Homey en Ozobot?
PO123 Reis mee op zee (KBW19) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van een boek voorgelezen krijgen en daarnaast op verkennende manier onderzoeken hoe beweging in stopmotion werkt en ze bootjes knippen, prikken en inkleuren.
Welke liedjes ken je over varen op zee? Wat gebeurt er in het verhaal van Kapitein Kees? Wat is een stopmotionfilm? Wat moet er op het zeil van jouw bootje komen te staan zodat die bij jou past?
PO123 Stop! Later word ik... (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van het boek ‘Later word ik…’ voorgelezen krijgen, prenten bekijken en bedenken wat ze later willen worden.
Welke beroepen zijn er allemaal? Wat doe je dan de hele dag? Wat voor beroep heeft mama of papa? Wat wil je later worden? Welke beroepen kom je tegen in het boek?
PO12345678 Beestenboel - Algemene informatie school
‘Een beestenboel op school’ is een schoolbreed dagproject, waarbij de kinderen op onderzoekende, zingende, makende en fotograferende manier kennis maken met Opera, zingen, weergeven van beweging en het gebruik van digitale media.
PO12345678 Mijn Lijn (DIY)
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het kunstwerk ‘Mijn Lijn’.
Hoe werkt ‘Mijn Lijn’? Welke dingen kan je allemaal doen met dit kunstwerk? Welke spelletjes kan je ermee spelen?
PO12345678 Verborgen vormen VL
45 minuten
Wat is beeldhouwen? Hoe maakt een kunstenaar een beeld van een steen? Wat is speksteen? Welke vormen kan jij ontdekken?
PO3 De wereld en de toekomst - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘De wereld in de toekomst’.
Hoe ziet de lucht er uit? Hoe verandert de lucht? Hoe kan je de lucht fotograferen?
PO3 De wereld en de toekomst - muziek DIY
Een muziekles waarin de kinderen dansen van over de hele wereld onderzoeken.
Hoe klinkt ‘De Notenkrakersuite’ van Tsjaikovski? Hoe speel je een mars? Hoe voer je een Russische klap-zitdans uit?
PO3 Over polen en planeten - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Over polen en planeten’
Hoe ziet een planeet er uit van dichtbij? Wat zijn structuren? Hoe kan je rekening houden met een kader bij het fotograferen?
PO3 Over polen en planeten - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen welke muziek ze vinden passen bij foto’s uit de ruimte.
Kan je raden uit welk land een muziekstuk komt? Hoor je het verschil tussen lange en korte tonen? Hoe teken je zelf een ruimtetekening?
PO3 Samen op de wereld - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Samen op de wereld’.
Hoe spelen kinderen in andere landen? Welke houding heb je als je speelt? Hoe kan dit uitbeelden?
PO3 Samen op de wereld - muziek DIY
Met deze activiteit maken leerlingen kennis met de vier instrumentgroepen uit een symfonieorkest.
Wat is een dirigent? Wat moet diegene allemaal doen? Hoe kan je samen een muziekstuk spelen?
PO3 Wie ben ik? - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Wie ben ik?’
Lijk ik op mijn familie of juist niet? Hoe zien oren, neuzen en monden er uit van dichtbij? Hoe maak je een close-up foto?
PO3 Wie ben ik? - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met meerdere muziekinstrumenten.
Wie in de klas speelt een muziekinstrument? Welk instrument zou jij willen spelen? Wat is jouw lievelingsinstrument?
PO34 7WPT Energie, water en veiligheid - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Mens en gezondheid en praten over bang zijn in het donker.De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor een kaart voor iemand die bang is in het donker en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
PO34 Bestuur de robot Ozobot VL
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen? Wat is Ozobot? Wat kan Ozobot allemaal?
PO34 Bouw je eigen interactieve constructie (Strawbees) VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met het maken van een stevige constructie en waar de workshop van Tetem over gaat.
Wat zijn constructies? Hoe kunnen deze bewegen? Wat zijn Strawbees? Hoe kan je een stevige constructie maken? Wat ga je doen in de workshop door Tetem?
PO34 Cardboardles-structuurbeest DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.
PO34 Dierenmanieren VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een kunstenaar is en samen een dier maken met een bijzondere vacht.
Wat is een kunstenaar? Hoe ziet de vacht van een dier eruit? Hoe kan je dat tekenen? Hoe kan je met de hele klas een dier maken?
PO34 Een beestenboel op school-kleurrijke attributen VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.
PO34 Energie, water en veiligheid - Make-it Elektrisch circuit (wenskaart)
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Elektrisch circuit/ elektronische wenskaart.
De kinderen onderzoeken hoe een lamp werkt, en maken kennis met het begrip stroomkring. Ze leren over wat een ledlampje is, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring. Ze gaan hiermee aan de slag tijdens de Make-it kit: Elektronische wenskaart en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt. De kinderen doen testjes of bepaalde materialen geleiden of niet. De groep reflecteert op de les, kijken terug op wat ze hebben geleerd en herhalen begrippen.
PO34 Gekke plekken VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een kunstenaar is en een kunstwerk ontwerpen voor een plek.
Wat is een kunstenaar? Wat maakt zo iemand allemaal? Waaruit kan een kunstenaar inspiratie halen? Hoe bedenk je een kunstwerk voor een plek?
PO34 Het licht- en geluidlab VL
Waarom is geluid belangrijk voor wat je ziet? Waarom is licht belangrijk voor wat je hoort? Hoe is het om blind of doof te zijn? Kun je geluid tekenen?
PO34 Ik en mijn klas VL
Hoe zie je eruit? Ben je een jongen of een meisje? Ben je groot of klein? Welke kleur haar heb je? Draag je een bril? Welke kleuren zijn je kleren? We zien er allemaal anders uit, maar waaraan kan ik zien dat jij het bent?
PO34 LEAFDE DIY
Een project waarbij de kinderen kennismaken met de kunstinstallatie LEAFDE.
Welke planten zie je allemaal? Welke plant kies jij met je groep om deze week te verzorgen? Wat is het verhaal achter deze plant? Wat heeft de plant nodig?
PO34 Meubelmakers VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en makende manier stoelen onderzoeken en bedenken wat je kan maken met een 3D-pen.
Wat kan je maken met een 3D-pen? Welke soorten stoelen zijn er allemaal? Voor wie zijn die stoelen? Hoe kan je een stoel tekenen voor een bepaald persoon?
PO34 Zing een beestenboel op school-blinde rups DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.
PO345 (7WPT) Wonen Werken Verkeer - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Wonen, werken en verkeer? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Wonen, werken en verkeer? Wat zijn driehoekconstructies?
PO345 (7WPT) Digitaal Media Entertainment - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Digitaal, media en entertainment? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Digitaal, media en entertainment? Wat zijn pixels?
PO345 (7WPT) Energie, water en veiligheid - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over energie, water en veiligheid.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij van nieuwe uitvindingen in de techniek? Hoe kan je hierover een filosofisch gesprek houden? Wat als mensen worden vervangen door robots? Hoe kan je een vraag op verschillende manieren bekijken?
PO345 (7WPT) Hi-Tech en Science - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Hi-Tech en science.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Hi-Tech en science? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science?
PO345 (7WPT) Mens en gezondheid - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op het Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van mens en gezondheid.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Hoe kan techniek helpen bij het gezonder worden en blijven? Waar wordt kunstmatige intelligentie voor gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Hoe helpt jullie robot ontwerp mensen gezonder te worden en te blijven?
PO345 (7WPT) Ontwerp Productie Wereldhandel - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel?
PO345 (7WPT) Voeding en natuur - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de voeding en natuur.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij over nieuwe uitvindingen in de techniek? Zouden er meer of minder regels moeten komen over het produceren van voedsel? Wat als iedereen zelf eten moest gaan verbouwen? Zou het verboden moeten worden om eten weg te gooien? Hoe kan je een filosofische vraag op verschillende manieren bekijken?
PO4 Lang geleden - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Lang geleden’.
Hoe ontstaat een schaduw? Wat kan je allemaal zien in een schaduw? Hoe kan je zelf een schaduw fotograferen?
PO4 Lang geleden - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het ontstaan, het belang en de functie van muziek en welke emoties muziek kan oproepen.
Wat is de functie van marsmuziek? Wat is in de maat lopen? Hoe kan je zelf marcheren op muziek?
PO4 Schatten van de aarde - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Schatten van de aarde’.
Hoe zien de schatten van de aarde er uit? Wat heeft licht te maken met fotografie? Hoe kan je foto's maken van donker naar licht?
PO4 Schatten van de aarde - muziek DIY
Met deze activiteit doen de leerlingen geluidproefjes en filosoferen ze over geluiden in de natuur.
Welke geluiden passen bij de natuurfoto's? Welke geluiden heb je in de natuur? Hoe kan je een ritme maken?
PO4 Van ridders tot ruimtevaart - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Ridders en ruimtevaart’.
Wat is tegenlicht? Hoe kan je dit gebruiken bij fotografie? Hoe maak je een foto van een silhouet?
PO4 Van ridders tot ruimtevaart - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen muziek met alledaagse voorwerpen.
Hoe kan je muziek maken met spulletjes uit de klas? Hoe kan je zelf een muziekinstrument maken? Hoe maak je samen een ritme?
PO4 Weer en water - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Weer en water’.
Hoe ziet waterschittering er uit? Op welke manieren kan je water in beweging brengen? Hoe kan je verschillende schitteringen van het water fotograferen?
PO4 Weer en water - muziek DIY
Bij deze activiteit maken leerlingen ritmes aan de hand van ritmekaarten.
Hoe kan je ritmekaarten gebruiken om een ritme te spelen? Wat is het verschil tussen toonhoogte en ritme? Hoe kan je een waterinstrument maken?
PO45 Botje en de robot Ozobot (KBW19) VL
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en een stukje uit het boek ‘Botje’ van Janneke Schotveld lezen.
Wat gebeurt er in het verhaal van Botje? Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf de robot Ozobot besturen?
PO45 Make-It Elektronische wenskaart VL
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Elektronische wenskaart
PO45 Make-It: Kunstige robot VL
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Kunstige robot
PO456 Mens en gezondheid - Make-it Robot-hand
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robot-hand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van mens en gezondheid.
Wat kan je met een robot-hand? Waar zitten je botten? Hoe kan een robotarm helpen bij een operatie? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
PO456 3D print je eigen middeleeuwse broche (KBW20) VL
45 minuten
Hoe was het om een ridder te zijn in de middeleeuwen? Wat is het verschil met ridders van nu? Hoe werkt een 3D-printer? Wat gaan we maken tijdens de workshop?
PO456 Bij mij thuis (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’, naambordjes maken en een spelletje spelen.
Waarover gaat het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’? Gaan dingen bij Ari en Loek thuis hetzelfde als bij jou? Heeft jouw naam een speciale betekenis? Waarmee versier je jouw eigen naambordje?
PO456 De gi-ga-groene dierenquiz (KBW22) VL
45 minuten
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze een quiz spelen met weetjes uit ‘Het supercoole boek met coole weetjes over dieren’ en ‘Wow! Dieren, dat wist ik niet! Verrassende feiten over dieren’ en weetjes verzamelen over de natuur.
Wat zijn jouw favoriete natuur- en dierenweetjes? Waarover wil jij een gi-ga-groene quiz maken tijdens de workshop?
PO456 De grote beroepenquiz (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van een boek verschillende beroepen onderzoeken met het boek ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ en weetjes verzamelen over hun gekozen beroep.
Welke beroepen ken je? Weet jij al wat je later wilt worden? Welk beroep lijkt jou leuk om te doen, en welke juist niet?
PO456 Digitaal Media Entertainment - Make-it Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Waar gaat de wereld van Digitaal, media en entertainment over? Hoe verplaatsen wij ons in de toekomst? Hoe ziet straatverlichting van de toekomst eruit? Hoe werkt een stroomkring? Kan jij de straatverlichting van de toekomst ontwerpen met de Make-It kit: Elektronische wenskaart?
PO456 Fabians feest (mTiny) VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met mTiny en programmeren.
PO456 Hi-Tech en Science - Make-It Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robothand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van Hi-Tech en science.
Waar gaat de wereld van Hi-Tech en science over? Wat kan je met een robot-hand? Hoe worden robotarmen gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
PO456 Lekker eigenwijs – Interactief logboek VL
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het boek ‘Het logboek van Billy Donderbus’ en zelf een logboek maken.
Wat gebeurt er in het verhaal van Billy Donderbus? Wat zou jij doen als je zelf een piraat was?
PO456 Maak je eigen cardboard stopmotion (KBW18) VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie. Ook lezen ze een deel van het boek ‘Hoe maak ik een vriend?’ van Evelien de Vlieger.
Wat gebeurt er in het verhaal van ‘Hoe maak ik een vriend’? Wat is een cardboard-animatie? Hoe kun je zelf een cardboardvriend maken?
PO456 Wonen Werken Verkeer - Make-it Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Waar gaat de wereld van Wonen, werken en verkeer over? Hoe verplaatsen wij ons in de toekomst? Hoe ziet straatverlichting van de toekomst eruit? Hoe werkt een stroomkring? Kan jij de straatverlichting van de toekomst ontwerpen met de Make-It kit: Elektronische wenskaart?
PO5 3D pennen - De toekomst voor ons platteland WS + DIY
30 minuten (Tetem) + 90 minuten (leerkracht)
Een les waarin de kinderen nadenken over de toekomst voor ons platteland en gezamenlijk een dorp maken met 3D-pennen.
Hoe leven mensen samen in de toekomst? Hoe kunnen we het platteland inrichten om een balans maken tussen wonen, de natuur, voedsel verbouwen, werken en ontspannen? Welke dingen vindt je allemaal terug in het dorp van de toekomst?
PO5 De eerste mens - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘De eerste mens’.
Zijn er verschillen tussen de eerste mens en de mens nu? Hoe kan je door middel van foto's beweging laten zien? Hoe kan je een stopmotionfilm maken van een voorwerp?
PO5 De eerste mens - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken leerlingen de functie van muziek in het dagelijks leven.
Waarom luisteren mensen naar muziek? Waarom maken mensen muziek? Kan je emotie halen uit muziekstukken?
PO5 Het begin - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘het begin’.
Hoe is de houding van mensen verandert in beeldverhalen door de jaren heen? Hoe kan je je houding gebruiken om iets uit te drukken? Hoe kan je zelf een beeldverhaal fotograferen over de evolutie door de jaren heen?
PO5 Het begin - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen de ontstaansgeschiedenis van muziekinstrumenten.
Wat kan je allemaal uitvinden als uitvinder? Wat is het oudste instrument wat je je kan bedenken? In welke groepen kan je instrumenten indelen?
PO5 Het leven in het water - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Het leven in en rond het water’.
Hoe ziet water eruit als het beweegt? Welk leven is er in stromend water? Hoe kan je bewegend water vastleggen?
PO5 Het leven in het water - muziek DIY
Met deze activiteit experimenteren leerlingen met ritmes, regengeluiden en watersporten.
Welke muziek wordt er gebruikt bij Olympische watersporten? Wat is een regenkoor? Hoe ziet een synchroomzwemmuziektheater eruit?
PO5 Het leven op het land - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Het leven op het land’.
Wat is vogelperspectief? Wat is kikkerperspectief? Hoe kan je iets heel groot of heel klein laten lijken of een foto?
PO5 Het leven op het land - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het effect van muziek bij foto’s en natuurfilmbeelden.
Hoe klinkt klassieke muziek? Welke emotie ervaar je tijdens het luisteren naar deze muziek? Wat zie je voor je als je er naar luistert?
PO56 AI afbeelding maken - Uitvinding van de toekomst VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op een ontdekkende en verkennende manier kennismaken met AI.
Wat is Artificial Intelligence (AI)? Welke toepassingen zijn er allemaal waarin AI zit? Wat kan AI wel en wat niet?
PO56 Bouw je eigen robot (Strawbees) VL
Welke robots ken je? Hoe kunnen deze bewegen? Wat zijn Strawbees? Hoe kan je een bewegende constructie maken? Wat moet jouw robot kunnen? Wat ga je doen in de workshop door Tetem?
PO56 Cardboardles-beest met bewegende delen DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
PO56 De kunst van digitale fotografie VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
PO56 De PlantenShow VL
Een voorbereidende les waarbij kinderen nadenken over verschillende manieren van communicatie en ontdekken hoe planten communiceren.
Wist jij dat iedere plant een eigen geluid heeft? En dat er technologie is die de signalen waarmee planten communiceren ook voor mensen hoorbaar maakt? Planten kunnen niet praten, hoe kan jij zelf communiceren zonder te praten?
PO56 Een beestenboel op school-beestenboel attributen VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.
PO56 Energie, water en veiligheid - Make-It Rotormobiel (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Rotormobiel’ en leren over en een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Energie, water en veiligheid.
De kinderen bekijken een presentatie over energie en de elektromotor. Ze bekijken hoe deze technieken gebruikt worden in de wereld van Energie, water en veiligheid en de beeldende kunst. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de rotormobiel is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor en een stroomkring. De kinderen bekijken verschillende raceauto’s ter inspiratie voor de vormgeving van hun auto. Ze tekenen een plan voor hun eigen ontwerp van de Rotormobiel.
PO56 Friesland Campina (voeding en natuur) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Friesland Campina in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Friesland Campina? Welke zuivelproducten maakt Friesland Campina allemaal? Welke stappen moet je doorlopen om kaas te maken? Hoe kan je zelf melk pasteuriseren?
PO56 Het luchtlab VL
Wat is lucht? Wat is vliegen? Wat kan er allemaal vliegen? Wat is wind? Op welke manier kun je wind maken?
PO56 Het stopmotion monster VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
Wat is een cardboard-animatie? Hoe kun je met verschillende cardboardmonsters een beweging laten zien? Hoe ziet een beweging eruit?
PO56 KLK-Kolb (Mens en gezondheid) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
PO56 LEAFDE DIY
Een project waarbij de kinderen kennismaken met de kunstinstallatie LEAFDE.
Welke planten zie je allemaal? Welke plant kies jij met je groep om deze week te verzorgen? Wat is het verhaal achter deze plant? Wat heeft de plant nodig?
PO56 Maak je eigen mini-escaperoom VL
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
PO56 Mens en gezondheid - Make-It Kunstige robot (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Kunstige robot’ en leren over een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld van Mens en gezondheid en tandenpoetsen. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de kunstige robot is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor, kroonsteentjes en een stroomkring. De kinderen bekijken ze verschillende insecten ter inspiratie voor het een tandenborsteldiertje. De kinderen tekenen een plan voor een tandenborstel robot in de vorm van een insect of diertje.
PO56 Ontwerp je eigen 3D mini robot VL
Een workshop waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze in kennismaken met de techniek van 3D-printen en robots ontwerpen.
Hoe werkt een 3D-printer? Wat kan je allemaal maken met zo’n printer? Hoe kan je op nieuwe ideeën komen om een robot te ontwerpen?
PO56 Robot mBot VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met robots en in een richting draaien door gebruik te maken van graden.
Welke robots ken je? Hoe kunnen robots opdrachten uitvoeren? Wat ga je doen in de workshop door Tetem? Hoe is een cirkel in graden verdeeld? Hoe kan je richting aangeven door gebruik te maken van graden?
PO56 Zing een beestenboel op school-variëren met woorden DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera, met het lied: ‘Een beestenboel op school’ en hoe een refrein te schrijven.
PO56 Zo trots als een... VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over hoe een kunstenaar werkt en een samengesteld dier maken van verschillende huiden.
Wat doet een kunstenaar? Hoe ziet de huid van een dier eruit? Hoe kan je dat tekenen? Hoe kan je met je tafelgroepje een dier maken?
PO5678 Boermarke (Digitaal, media en entertainment) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Boermarke in de klas, kennis maken met de Boermarke en leren over procestechnologie en programmeren.
Wat doet het bedrijf Boermarke? Wat komt er kijken bij het maken van een product? Wat is procestechnologie? Waarom zijn er computers nodig voor procestechnologie?
PO5678 Bolletje (Ontwerp Productie Wereldhandel) VL
Een les ter voorbereiding op een workshop van Bolletje bij de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat doet het bedrijf Bolletje? Wat komt er kijken bij het maken van een product? Wat is procestechnologie? Hoe komen de grondstoffen bij Bolletje?
PO5678 Bolscher (Hi-Tech en Science) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop over Bolscher in de klas en kennis maken met het bedrijf Bolscher. De kinderen leren over procestechnologie en hoe Hi-Tech bij kan dragen aan duurzaam ondernemen.
Wat is Hi-Tech en Science? Hoe gebruikt Bolscher Hi-Tech in het bedrijf? Wat is procestechnologie? Hoe kan Hi-Tech helpen bij het verminderen van CO2 uitstoot? Welke Hi-Tech oplossingen kan je bedenken voor het probleem van Bolscher?
PO5678 Make-It Magnetisch zwevend potlood VL
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit Magnetisch zwevend potlood.
PO5678 Make-It Robot-hand VL
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Robot-hand.
PO5678 Morssinkhof Groep BV (Wonen Werken Verkeer) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Morssinkhof Groep B.V. in de klas, kennis maken met de Morssinkhof Groep B.V. , leren over bestrating en nadenken over oplossingen voor wateroverlast op straat.
Wat doet het bedrijf Morssinkhof Groep B.V.? Wat is bestrating? Wat merken wij van klimaatverandering? Waarom kan water niet makkelijk de grond in trekken op straat?
Welke oplossingen kan jij bedenken voor wateroverlast op straat?
PO5678 Twence (Energie, water en veiligheid) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Twence in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Twence? Hoe verwerken ze daar afval? Hoe wekt Twence duurzame energie op? Op welke manier wordt afval omgezet naar een nieuwe grondstof? Hoelang duurt het voordat verschillende soorten afval zijn verteerd?
PO6 Egyptenaren - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema’ Egyptenaren’.
Hoe gebruikten de Egyptenaren beeld? Wat is een optische illusie? Hoe kan je beeld manipuleren door gebruik te maken van dichtbij en ver weg?
PO6 Egyptenaren - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen opera’s en musicals.
Wat is het verschil tussen musical en opera? Welke opera's en musicals hadden ze in het oude Egypte? Hoe maak je een lipdub?
PO6 Grieken en Romeinen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Grieken en Romeinen’.
Hoe ziet Griekse en Romeinse architectuur eruit? Wat betekent het als iets er monumentaal uit ziet? Hoe maak je een monumentale foto van een gewoon object?
PO6 Grieken en Romeinen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met de technische ontwikkeling van geluidsdragers (van LP tot Spotify).
Welke geluidsdragers ken je allemaal? Hoe kan je een geluidsopname maken? Hoe kan je een denkbeeldig orkest dirigeren?
PO6 Middeleeuwen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Middeleeuwen’.
Wat is een tableau vivant? Hoe kan je een middeleeuws tafereel uitbeelden? Hoe kan je een tableau fotograferen?
PO6 Middeleeuwen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Middeleeuwse muziek en leren de ontstaansgeschiedenis van het notenschrift.
Hoe kan je muziek opschrijven? Hoe lees je noten? Hoe kan je zelf een grafische notatie maken van verschillende muziekfragmenten?
PO6 URENCO - Ontdekkisten VL
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat ga je ontdekken tijdens de workshop Ontdekkisten van URENCO? Hoe kan je onderzoek doen? Hoe kan je er achter komen of informatie klopt?
PO6 Vacuumvormmachine - De toekomst voor ons platteland WS + DIY
30 minuten (Tetem) + 90 minuten (leerkracht)
Een les waarin de kinderen nadenken over de toekomst voor ons platteland op het gebied van het voedsel van de toekomst.
Hoe leven mensen samen in de toekomst? Welk voedsel eten we nu? Welke gewassen zijn duurzaam om te verbouwen? Welk voedsel eten we in de toekomst, denk je?
PO678 (7WPT) Digitaal Media Entertainment - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Digitaal, media en entertainment? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Digitaal, media en entertainment? Wat zijn pixels?
PO678 (7WPT) Energie, water en veiligheid -Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de energie, water en veiligheid.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij van nieuwe uitvindingen in de techniek? Hoe kan je hierover een filosofisch gesprek houden? Wat als mensen worden vervangen door robots? Welke invloed denk je dat heeft op jezelf, anderen en op de samenleving?
PO678 (7WPT) Hi-Tech en Science - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Hi-Tech en science.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Hi-Tech en science? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science?
PO678 (7WPT) Mens en gezondheid - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op het Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van mens en gezondheid.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Hoe kan techniek mensen helpen om gezonder te worden en te blijven? Waar wordt kunstmatige intelligentie voor gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Hoe helpt jullie robot ontwerp mensen gezonder te worden en te blijven?
PO678 (7WPT) Ontwerp Productie Wereldhandel - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Wat is kunstmatige intelligentie? Hoe kan een computerprogramma leren?
PO678 (7WPT) Voeding en natuur - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de voeding en natuur.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij over nieuwe uitvindingen in de techniek? Zouden er meer of minder regels moeten komen over het produceren van voedsel? Wat als iedereen zelf eten moest gaan verbouwen? Zou het verboden moeten worden om eten weg te gooien? Hoe kan je een filosofische vraag op verschillende manieren bekijken?
PO678 (7WPT) Wonen Werken Verkeer - Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Wonen, werken en verkeer? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Wonen, werken en verkeer?
PO678 Make-It Dura Vermeers techniekhuis VL
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make It-kit: Dura Vermeers Techniekhuis.
Welke techniek zit er verwerkt in Dura Vermeers techniekhuis? Welke stappen moeten worden doorlopen om een huis te bouwen? Wat is flow? Welke beroepen kom je allemaal tegen bij het bouwen van een huis? Op welke dingen moet je letten tijdens een bouwkundige inspectie?
PO678 Nieuwe Verhalen VL
Een les waarbij de kinderen op kennismaken met schimmenspel, silhouetten en de Storyscope en het silhouet ontwerpen van een robot.
Wat is een schimmenspel? Wat zijn silhouetten? Hoe kan je zelf een silhouet ontwerpen van een robot?
PO678 Reis mee door de lucht (KBW19) VL
Een voorbereidende les, waarbij de kinderen op onderzoekende manier kennismaken met drones het bekijken van filmpjes en het doen van een brainstorm. Ook lezen ze een deel uit het boek ‘Auto’s, treinen en vliegtuigen’ van Cliff Gifford.
Welke voertuigen ken jij allemaal? Welke kunnen vliegen? Wat zijn drones? Wanneer is een drone bedacht? Wat zou een drone in de toekomst allemaal kunnen?
PO7 Indianen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Indianen’ en Amerika.
Hoe maken mensen foto's bij concerten? Hoe kan je mensen vastleggen in close-up? Hoe speel je een concert na met publiek?
PO7 Indianen - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken de leerlingen overeenkomsten tussen alle muziek over de hele wereld.
Wat is de overeenkomst tussen alle muziek over de wereld? Hoe klinken de vijf zwarte toetsen van de piano? Hoe kan je hier zelf een muziekstukje mee maken?
PO7 Nieuwe tijd - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Nieuwe tijd’.
Wat is het verschil tussen kunstlicht en natuurlijk licht? Hoe kan je een portret uitlichten? Hoe fotografeer je zelf een portret?
PO7 Nieuwe tijd - muziek DIY
Met deze activiteit ontwerpen en maken leerlingen een nieuw muziekinstrument.
Op welke manieren kunnen muziekinstrumenten geluid maken? Hoe bedenk je zelf een nieuw instrument? Hoe kan je je eigen instrument bespelen?
PO7 Ottomanen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Ottomanen’.
Hoe wordt licht en donker gebruikt in Ottomaanse en Nederlandse Renaissance kunstgeschiedenis? Hoe kan je spelen met schaduwen in een foto? Wat is clair-obscur?
PO7 Ottomanen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Turkse popmuziek en veel verschillende muziekstijlen.
Wat hebben klassieke muziek en popmuziek met elkaar te maken? Hoe klinkt het Europese volkslied? Kan je dit meespelen met melodisch slagwerk?
PO7 Vikingen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Vikingen’.
Hoe was het toen de Vikingen in Nederland kwamen? Hoe kan je belichting gebruiken om iets extra indrukwekkend te laten lijken? En hoe spelen compositie en houding hierbij een rol?
PO7 Vikingen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met het IJslands nationale volkslied en spelen mee met slagwerkinstrumenten.
Hoe klinkt het IJslands nationale volkslied? Hoe kan je roeien als een Viking? Kan je een muziekpartij lezen en deze meespelen?
PO78 Aeronamic - Luchtaandrijving VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor Aeronamic te Almelo.
PO78 AI video maken - Toekomsttech VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op een ontdekkende en verkennende manier kennismaken met AI.
Wat is Artificial Intelligence (AI)? Welke toepassingen zijn er allemaal waarin AI zit? Wat kan AI wel en wat niet?
PO78 Benchmark Electronics - Mens en robot VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor Benchmark Electronics te Almelo.
PO78 Bouman - CO2 recyclen VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor Bouman te Almelo.
PO78 Cardboardles-drie versies beest VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
PO78 De kunst van digitale fotografie VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
PO78 De PlantenShow VL
Een voorbereidende les waarbij kinderen nadenken over verschillende manieren van communicatie en ontdekken hoe planten communiceren.
Wist jij dat iedere plant een eigen geluid heeft? En dat er technologie is die de signalen waarmee planten communiceren ook voor mensen hoorbaar maakt? Planten kunnen niet praten, hoe kan jij zelf communiceren zonder te praten?
PO78 De rode loper / Filmproject VL
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende, associërende en schrijvende manier een verhaal bedenken om te gebruiken tijdens de workshop ‘De rode loper’.
Hoe maak je een verhaal? Hoe kun je associëren? Wat kan je met een verhaal doen? Kan je samen met je klas een spannend verhaal verzinnen?
PO78 Digitaal Media Entertainment (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Digitaal, media en entertainment?
PO78 Een beestenboel op school-feest-fantasie attributen VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.
PO78 Energie, water en veiligheid - Make-It Fotonmobiel (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-it kit: Fotonmobiel en leren over zonne-energie in aansluiting op de wereld van Energie, water en veiligheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de zonne-energie en de elektromotor. Ze bekijken hoe deze technieken gebruikt worden in de wereld van Energie, water en veiligheid en de beeldende kunst. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de Fotonmobiel is opgebouwd. Ze leren de functie van een zonnepaneel en een stroomkring. De kinderen bekijken verschillende raceauto’s ter inspiratie voor de vormgeving van hun auto. Ze tekenen een plan voor hun eigen ontwerp van de Fotonmobiel.
PO78 Energie, water en veiligheid (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van energie, water en veiligheid? Welke stappen doorloop je allemaal als je een uitvinding maakt? Wat is procestechnologie?
PO78 ETC - Ontdek energie VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor ETC te Almelo.
PO78 Games Maken! VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en onderzoekende wijze kennis maken met de eigenschappen van een spel.
Wat is een game? Wat zijn de eigenschappen van een spel? Hoe kan je zonder een computer een simpele game maken met mensen?
PO78 Gi-ga-groene augmented reality (KBW22) VL
45 minuten
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze een quiz spelen met weetjes uit ‘Het geheime leven van dieren’ en weetjes verzamelen over de natuur.
Wat zijn jouw favoriete natuur- en dierenweetjes? Welke natuurweetjes wil jij verwerken in je eigen augmented reality omgeving tijdens de workshop?
PO78 Het temperatuurlab VL
Wat draag je in de winter om warm te blijven? Hoe blijf je koel in de winter? Hoe blijft een gebouw warm in de winter en koel in de zomer? Welke materialen worden daarvoor gebruikt?
PO78 Hi-Tech en Science (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Hi-Tech en science? Wat is een chip? Hoe worden chips gemaakt?
PO78 Hollander Techniek - Machines van de toekomst VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor Hollander Techniek te Almelo.
PO78 Huisjes in 3D VL
Een workshop waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze in kennismaken met de techniek van 3D-printen en huizen ontwerpen.
Hoe werkt een 3D-printer? Wat kan je allemaal maken met zo’n printer? Hoe kan je op nieuwe ideeën komen om een huis te ontwerpen?
PO78 KLK_Kolb (Mens en gezondheid) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
PO78 LEAFDE DIY
Een project waarbij de kinderen kennismaken met de kunstinstallatie LEAFDE.
Welke planten zie je allemaal? Welke plant kies jij met je groep om deze week te verzorgen? Wat is het verhaal achter deze plant? Wat heeft de plant nodig?
PO78 Lekker eigenwijs – Robot mBot programmeren VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met robots en een fragment lezen uit het boek ‘Offline’ van Marco Kunst.
Waarover gaat het boek ‘Offline’? Welke robots komen voor in het verhaal? Hoe kunnen robots opdrachten uitvoeren? Hoe kan je richting aangeven door gebruik te maken van graden?
PO78 Maak je eigen luisterboek (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen een stuk van het boek ‘Mijn jaar in een tent’ lezen en zelf bedenken hoe het verhaal verder gaat.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn jaar in een tent’? Waarom gaat Zwaan een jaar in een tent slapen? Hoe denk jij dat het verhaal verder gaat?
PO78 Maak je eigen mini-escaperoom VL
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
PO78 Make-It Festive flashlight VL
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Festive flashlight
PO78 Make-It Lichtpiano VL
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Lichtpiano
PO78 Malvern Panalytical - Atomen VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor Malvern Panalytical te Almelo.
PO78 Mens en gezondheid - Make-It Elektromagneet (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektromagneet’ en leren over het gebruik van elektromagneten en elektromagnetische straling in de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over elektromagneten en de wereld van Mens en gezondheid. De kinderen ontdekken wat elektromagneten zijn en wat een stroomkring is. De kinderen tekenen onderdelen die ze aan hun elektromagneet kunnen hangen die te maken hebben met hoe je iets op een röntgenfoto ziet. De kinderen bespreken met elkaar wat ze geleerd hebben over de elektromagneet en begrijpen zo beter hoe hun zelfgemaakte stroomkring werkt.
PO78 Mens en gezondheid (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Als je eigen lichaam ook een machine is, hoe kan je die dan heel efficiënt laten werken?
PO78 Met je vrienden op de rode loper (KBW18) VL
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende en schrijvende manier een verhaal bedenken om te gebruiken tijdens de workshop ‘De rode loper’. Ze lezen een fragment uit het boek ‘Mijn naam ik Vincent en ik ben niet bang’.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn naam ik Vincent en ik ben niet bang’? Hoe maak je een verhaal? Hoe bouw je een verhaal op? Kan je samen met je klas een spannend verhaal verzinnen?
PO78 Mijn toekomstige werkplek in VR (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op een ontdekkende en verkennende wijze lezen over verschillende beroepen.
Wat voor beroepen zijn er? Wat zijn de verschillen? Over welke vaardigheden moet je dan beschikken? En waar werk je dan en hoe ziet dat er dan uit? Wat wil je later worden? En hoe ziet jouw werkplek er over 10 jaar uit?
PO78 Ontwerp voor Leafde VL
Wat is Leafde? Zijn planten net als mensen? Waarover gaat het verhaal van jouw plant? Wat heeft jouw plant nodig om te overleven? Wat heeft jouw plant nodig om zich goed te voelen? Hoe kom je samen tot een schetsontwerp?
PO78 Ontwerp, productie en wereldhandel (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Ontwerp, Productie en Wereldhandel? Wat is automatisering?
PO78 PBF - Elektrisch netwerk VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor PBF te Almelo.
PO78 Ridders, camera, actie! (KBW20) VL
45 minuten
Hoe leefde een ridder in de middeleeuwen? Wat moest die allemaal doen? Zijn er nu nog ridders? Wat is het verschil tussen een ridder van toen en een ridder van nu?
PO78 Robot mBot VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met robots en in een richting draaien door gebruik te maken van graden.
Welke robots ken je? Hoe kunnen robots opdrachten uitvoeren? Wat ga je doen in de workshop door Tetem? Hoe is een cirkel in graden verdeeld? Hoe kan je richting aangeven door gebruik te maken van graden?
PO78 SPIT - Mechanische energie VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor SPIT te Almelo.
PO78 Stop-motion! VL
Wat is een stopmotion animatie? Hoe maak je een goed verhaal voorin een stopmotion? Wat is een storyboard en hoe vertel je daarin dat verhaal.
PO78 URENCO Classroom 2030 VL
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met klaslokalen van vroeger.
Hoe zag een klaslokaal er vroeger uit? Welke dingen had je vroeger nog niet, die er nu wel zijn? Zitten er verschillen tussen het klaslokaal van je vader en moeder en die van je opa en oma?
PO78 URENCO - Bodyscan VL
Hoe zou het zijn om superkrachten te hebben? Wat is innovatie? Kan je je eigen lichaam ook verbeteren? Op welke manier gebruikt Urenco innovatie om het menselijk lichaam te helpen of verbeteren?
PO78 URENCO - Stoffen scheiden VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat is uranium? Wat is uranium verrijken? Wat is het verschil tussen de uraniumatomen U-235 en U238? Hoe kun je iets goed onderzoeken? Wat is het belang van kijken en vragen stellen binnen een onderzoek?
PO78 VDL - Ruimtelijk werken VL
Een workshop voor groep 7/8, ontwikkeld voor VDL te Almelo.
PO78 Voeding en natuur (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van voeding en natuur? Hoe zijn producten veranderd door de tijd? Wat is procestechnologie?
PO78 Wat zie ik daar? VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat kunst is, wat een kunstenaar is en hoe je een creatief proces doorloopt.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Wat is een kunstenaar? Waaruit kan een kunstenaar inspiratie halen? Wat is een creatief proces?
PO78 Waterlab VL
Wat is water? Kan water voelen? Is water sterk? Waarom is water zo belangrijk? Hoe zou onze wereld eruitzien, als die alleen maar uit water bestond? Wat is een brainstorm?
PO78 Wonen Werken Verkeer (CC) VL
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Wonen, werken en verkeer? Welke manieren van verplaatsen kan je bedenken? Hoe kan dat op een schone en duurzame manier?
PO78 Zing een beestenboel op school-samen een refrein maken DIY
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera en het lied: ‘Een beestenboel op school’. Ze leren een refrein schrijven.
PO8 Aziaten - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Aziaten’.
Hoe ziet hedendaagse Japanse mode eruit? Wat is straatcultuur? Hoe kan je een foto bewerken?
PO8 Aziaten - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Chinees/Aziatisch schimmenspel.
Wat is een schimmenspel? Wat is de kracht van muziek bij theater? Hoe kan je zelf een schimmelspel maken met muziek?
PO8 Eindpresentatie - De toekomst voor ons platteland DIY
45 minuten + extra tijd verschilt per leerling
Een les waarin de kinderen nadenken over ze een eindpresentatie kunnen vormgeven over het bovenbouw brede project ‘De toekomst voor ons platteland’.
Hoe organiseer je klassikaal een grote presentatie? Wie nodig je uit? Wat moet er allemaal op een uitnodiging komen te staan? Hoe zorg je dat iedereens werkstuk genoeg aandacht krijgt?
PO8 Maori - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Maori’.
Hoe ziet Aborigionalkunst er uit? Welke vormen en kleuren zie je? Hoe maak je een digitale collage in Aboriginal stijl?
PO8 Maori - muziek DIY
Met deze activiteit maken leerlingen kennis met de ‘Haka’ en bodypercussie.
Wat is een Haka? Hoe kan je zelf bodypercussie spelen? Hoe kan je een eigen Haka maken?
PO8 Nieuwste tijd - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Nieuwste tijd’.
Hoe ziet reclamefotografie er uit? Waaraan moet een reclamefoto voldoen om een boodschap over te brengen? Hoe kan je foto's bewerken tot een reclameposter?
PO8 Nieuwste tijd - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het effect van muziek bij films en reclames.
Welke effect heeft muziek op het beeld? Welk gevoel geeft bepaalde muziek en hoe komt dat? Hoe kan je een reclametekst schrijven op een bestaande melodie?
SDG 12 - Verantwoorde consumptie en productie
SDG 12 - Verantwoorde consumptie en productie
SDG 13 - Klimaatactie
SDG 13 - Klimaatactie
SDG 3 - Goede gezondheid en welzijn
SDG 3 - Goede gezondheid en welzijn
SDG 6 - Schoon water en sanitair
SDG 6 - Schoon water en sanitair
SDG 7 - Betaalbare en duurzame energie
SDG 7 - Betaalbare en duurzame energie
SDG 9 - Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG 9 - Industrie, innovatie en infrastructuur
VO LEAFDE DIY
Een project waarbij de leerlingen kennismaken met de kunstinstallatie LEAFDE.
Welke planten zie je allemaal? Wat is het verhaal achter deze plant? Hoe moet je een plant verzorgen? Hoe houd je zelf een logboek bij?