ALG Raamwerk Thematische leerlijn
Raamwerk waarin een korte beschrijving te lezen is van alle lessen in de Thematische fotografie- en muziekleerlijn.
PO3 De wereld en de toekomst - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘De wereld in de toekomst’.
Hoe ziet de lucht er uit? Hoe verandert de lucht? Hoe kan je de lucht fotograferen?
PO3 De wereld en de toekomst - muziek DIY
Een muziekles waarin de kinderen dansen van over de hele wereld onderzoeken.
Hoe klinkt ‘De Notenkrakersuite’ van Tsjaikovski? Hoe speel je een mars? Hoe voer je een Russische klap-zitdans uit?
PO3 Over polen en planeten - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Over polen en planeten’
Hoe ziet een planeet er uit van dichtbij? Wat zijn structuren? Hoe kan je rekening houden met een kader bij het fotograferen?
PO3 Over polen en planeten - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen welke muziek ze vinden passen bij foto’s uit de ruimte.
Kan je raden uit welk land een muziekstuk komt? Hoor je het verschil tussen lange en korte tonen? Hoe teken je zelf een ruimtetekening?
PO3 Samen op de wereld - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Samen op de wereld’.
Hoe spelen kinderen in andere landen? Welke houding heb je als je speelt? Hoe kan dit uitbeelden?
PO3 Samen op de wereld - muziek DIY
Met deze activiteit maken leerlingen kennis met de vier instrumentgroepen uit een symfonieorkest.
Wat is een dirigent? Wat moet diegene allemaal doen? Hoe kan je samen een muziekstuk spelen?
PO3 Wie ben ik? - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Wie ben ik?’
Lijk ik op mijn familie of juist niet? Hoe zien oren, neuzen en monden er uit van dichtbij? Hoe maak je een close-up foto?
PO3 Wie ben ik? - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met meerdere muziekinstrumenten.
Wie in de klas speelt een muziekinstrument? Welk instrument zou jij willen spelen? Wat is jouw lievelingsinstrument?
PO4 Lang geleden - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Lang geleden’.
Hoe ontstaat een schaduw? Wat kan je allemaal zien in een schaduw? Hoe kan je zelf een schaduw fotograferen?
PO4 Lang geleden - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het ontstaan, het belang en de functie van muziek en welke emoties muziek kan oproepen.
Wat is de functie van marsmuziek? Wat is in de maat lopen? Hoe kan je zelf marcheren op muziek?
PO4 Schatten van de aarde - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Schatten van de aarde’.
Hoe zien de schatten van de aarde er uit? Wat heeft licht te maken met fotografie? Hoe kan je foto's maken van donker naar licht?
PO4 Schatten van de aarde - muziek DIY
Met deze activiteit doen de leerlingen geluidproefjes en filosoferen ze over geluiden in de natuur.
Welke geluiden passen bij de natuurfoto's? Welke geluiden heb je in de natuur? Hoe kan je een ritme maken?
PO4 Van ridders tot ruimtevaart - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Ridders en ruimtevaart’.
Wat is tegenlicht? Hoe kan je dit gebruiken bij fotografie? Hoe maak je een foto van een silhouet?
PO4 Van ridders tot ruimtevaart - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen muziek met alledaagse voorwerpen.
Hoe kan je muziek maken met spulletjes uit de klas? Hoe kan je zelf een muziekinstrument maken? Hoe maak je samen een ritme?
PO4 Weer en water - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Weer en water’.
Hoe ziet waterschittering er uit? Op welke manieren kan je water in beweging brengen? Hoe kan je verschillende schitteringen van het water fotograferen?
PO4 Weer en water - muziek DIY
Bij deze activiteit maken leerlingen ritmes aan de hand van ritmekaarten.
Hoe kan je ritmekaarten gebruiken om een ritme te spelen? Wat is het verschil tussen toonhoogte en ritme? Hoe kan je een waterinstrument maken?
PO5 De eerste mens - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘De eerste mens’.
Zijn er verschillen tussen de eerste mens en de mens nu? Hoe kan je door middel van foto's beweging laten zien? Hoe kan je een stopmotionfilm maken van een voorwerp?
PO5 De eerste mens - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken leerlingen de functie van muziek in het dagelijks leven.
Waarom luisteren mensen naar muziek? Waarom maken mensen muziek? Kan je emotie halen uit muziekstukken?
PO5 Het begin - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘het begin’.
Hoe is de houding van mensen verandert in beeldverhalen door de jaren heen? Hoe kan je je houding gebruiken om iets uit te drukken? Hoe kan je zelf een beeldverhaal fotograferen over de evolutie door de jaren heen?
PO5 Het begin - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen de ontstaansgeschiedenis van muziekinstrumenten.
Wat kan je allemaal uitvinden als uitvinder? Wat is het oudste instrument wat je je kan bedenken? In welke groepen kan je instrumenten indelen?
PO5 Het leven in het water - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Het leven in en rond het water’.
Hoe ziet water eruit als het beweegt? Welk leven is er in stromend water? Hoe kan je bewegend water vastleggen?
PO5 Het leven in het water - muziek DIY
Met deze activiteit experimenteren leerlingen met ritmes, regengeluiden en watersporten.
Welke muziek wordt er gebruikt bij Olympische watersporten? Wat is een regenkoor? Hoe ziet een synchroomzwemmuziektheater eruit?
PO5 Het leven op het land - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Het leven op het land’.
Wat is vogelperspectief? Wat is kikkerperspectief? Hoe kan je iets heel groot of heel klein laten lijken of een foto?
PO5 Het leven op het land - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het effect van muziek bij foto’s en natuurfilmbeelden.
Hoe klinkt klassieke muziek? Welke emotie ervaar je tijdens het luisteren naar deze muziek? Wat zie je voor je als je er naar luistert?
PO6 Egyptenaren - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema’ Egyptenaren’.
Hoe gebruikten de Egyptenaren beeld? Wat is een optische illusie? Hoe kan je beeld manipuleren door gebruik te maken van dichtbij en ver weg?
PO6 Egyptenaren - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken de leerlingen de overeenkomsten en verschillen tussen opera’s en musicals.
Wat is het verschil tussen musical en opera? Welke opera's en musicals hadden ze in het oude Egypte? Hoe maak je een lipdub?
PO6 Grieken en Romeinen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Grieken en Romeinen’.
Hoe ziet Griekse en Romeinse architectuur eruit? Wat betekent het als iets er monumentaal uit ziet? Hoe maak je een monumentale foto van een gewoon object?
PO6 Grieken en Romeinen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met de technische ontwikkeling van geluidsdragers (van LP tot Spotify).
Welke geluidsdragers ken je allemaal? Hoe kan je een geluidsopname maken? Hoe kan je een denkbeeldig orkest dirigeren?
PO6 Middeleeuwen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Middeleeuwen’.
Wat is een tableau vivant? Hoe kan je een middeleeuws tafereel uitbeelden? Hoe kan je een tableau fotograferen?
PO6 Middeleeuwen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Middeleeuwse muziek en leren de ontstaansgeschiedenis van het notenschrift.
Hoe kan je muziek opschrijven? Hoe lees je noten? Hoe kan je zelf een grafische notatie maken van verschillende muziekfragmenten?
PO7 Indianen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Indianen’ en Amerika.
Hoe maken mensen foto's bij concerten? Hoe kan je mensen vastleggen in close-up? Hoe speel je een concert na met publiek?
PO7 Indianen - muziek DIY
Met deze activiteit ontdekken de leerlingen overeenkomsten tussen alle muziek over de hele wereld.
Wat is de overeenkomst tussen alle muziek over de wereld? Hoe klinken de vijf zwarte toetsen van de piano? Hoe kan je hier zelf een muziekstukje mee maken?
PO7 Nieuwe tijd - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Nieuwe tijd’.
Wat is het verschil tussen kunstlicht en natuurlijk licht? Hoe kan je een portret uitlichten? Hoe fotografeer je zelf een portret?
PO7 Nieuwe tijd - muziek DIY
Met deze activiteit ontwerpen en maken leerlingen een nieuw muziekinstrument.
Op welke manieren kunnen muziekinstrumenten geluid maken? Hoe bedenk je zelf een nieuw instrument? Hoe kan je je eigen instrument bespelen?
PO7 Ottomanen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Ottomanen’.
Hoe wordt licht en donker gebruikt in Ottomaanse en Nederlandse Renaissance kunstgeschiedenis? Hoe kan je spelen met schaduwen in een foto? Wat is clair-obscur?
PO7 Ottomanen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Turkse popmuziek en veel verschillende muziekstijlen.
Wat hebben klassieke muziek en popmuziek met elkaar te maken? Hoe klinkt het Europese volkslied? Kan je dit meespelen met melodisch slagwerk?
PO7 Vikingen - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Vikingen’.
Hoe was het toen de Vikingen in Nederland kwamen? Hoe kan je belichting gebruiken om iets extra indrukwekkend te laten lijken? En hoe spelen compositie en houding hierbij een rol?
PO7 Vikingen - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met het IJslands nationale volkslied en spelen mee met slagwerkinstrumenten.
Hoe klinkt het IJslands nationale volkslied? Hoe kan je roeien als een Viking? Kan je een muziekpartij lezen en deze meespelen?
PO8 Aziaten - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Techniek in aansluiting op het thema ‘Aziaten’.
Hoe ziet hedendaagse Japanse mode eruit? Wat is straatcultuur? Hoe kan je een foto bewerken?
PO8 Aziaten - muziek DIY
Met deze activiteit maken de leerlingen kennis met Chinees/Aziatisch schimmenspel.
Wat is een schimmenspel? Wat is de kracht van muziek bij theater? Hoe kan je zelf een schimmelspel maken met muziek?
PO8 Maori - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Maori’.
Hoe ziet Aborigionalkunst er uit? Welke vormen en kleuren zie je? Hoe maak je een digitale collage in Aboriginal stijl?
PO8 Maori - muziek DIY
Met deze activiteit maken leerlingen kennis met de ‘Haka’ en bodypercussie.
Wat is een Haka? Hoe kan je zelf bodypercussie spelen? Hoe kan je een eigen Haka maken?
PO8 Nieuwste tijd - fotografie DIY
Een les kunstzinnige oriëntatie (beeldend) binnen de leerlijn Fotografie en Muziek in aansluiting op het thema ‘Nieuwste tijd’.
Hoe ziet reclamefotografie er uit? Waaraan moet een reclamefoto voldoen om een boodschap over te brengen? Hoe kan je foto's bewerken tot een reclameposter?
PO8 Nieuwste tijd - muziek DIY
Met deze activiteit onderzoeken leerlingen het effect van muziek bij films en reclames.
Welke effect heeft muziek op het beeld? Welk gevoel geeft bepaalde muziek en hoe komt dat? Hoe kan je een reclametekst schrijven op een bestaande melodie?