7WPT Digitaal Media Entertainment - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Digitaal, media en entertainment?
7WPT Digitaal Media Entertainment - Make-it Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Waar gaat de wereld van Digitaal, media en entertainment over? Hoe verplaatsen wij ons in de toekomst? Hoe ziet straatverlichting van de toekomst eruit? Hoe werkt een stroomkring? Kan jij de straatverlichting van de toekomst ontwerpen met de Make-It kit: Elektronische wenskaart?
7WPT Digitaal Media Entertainment - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Digitaal, media en entertainment? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Digitaal, media en entertainment? Wat zijn pixels?
7WPT Digitaal Media Entertainment - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Digitaal, media en entertainment.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Digitaal, media en entertainment? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Digitaal, media en entertainment? Wat zijn pixels?
7WPT Energie, water en veiligheid - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van energie, water en veiligheid? Welke stappen doorloop je allemaal als je een uitvinding maakt? Wat is procestechnologie?
7WPT Energie, water en veiligheid - Make-it Elektrisch circuit (wenskaart)
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Elektrisch circuit/ elektronische wenskaart.
De kinderen onderzoeken hoe een lamp werkt, en maken kennis met het begrip stroomkring. Ze leren over wat een ledlampje is, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring. Ze gaan hiermee aan de slag tijdens de Make-it kit: Elektronische wenskaart en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt. De kinderen doen testjes of bepaalde materialen geleiden of niet. De groep reflecteert op de les, kijken terug op wat ze hebben geleerd en herhalen begrippen.
7WPT Energie, water en veiligheid - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Mens en gezondheid en praten over bang zijn in het donker.De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor een kaart voor iemand die bang is in het donker en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
7WPT Energie, water en veiligheid - Make-It Fotonmobiel (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-it kit: Fotonmobiel en leren over zonne-energie in aansluiting op de wereld van Energie, water en veiligheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de zonne-energie en de elektromotor. Ze bekijken hoe deze technieken gebruikt worden in de wereld van Energie, water en veiligheid en de beeldende kunst. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de Fotonmobiel is opgebouwd. Ze leren de functie van een zonnepaneel en een stroomkring. De kinderen bekijken verschillende raceauto’s ter inspiratie voor de vormgeving van hun auto. Ze tekenen een plan voor hun eigen ontwerp van de Fotonmobiel.
7WPT Energie, water en veiligheid - Make-It Rotormobiel (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Rotormobiel’ en leren over en een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Energie, water en veiligheid.
De kinderen bekijken een presentatie over energie en de elektromotor. Ze bekijken hoe deze technieken gebruikt worden in de wereld van Energie, water en veiligheid en de beeldende kunst. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de rotormobiel is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor en een stroomkring. De kinderen bekijken verschillende raceauto’s ter inspiratie voor de vormgeving van hun auto. Ze tekenen een plan voor hun eigen ontwerp van de Rotormobiel.
7WPT Energie, water en veiligheid - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over energie, water en veiligheid.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij van nieuwe uitvindingen in de techniek? Hoe kan je hierover een filosofisch gesprek houden? Wat als mensen worden vervangen door robots? Hoe kan je een vraag op verschillende manieren bekijken?
7WPT Energie, water en veiligheid - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de energie, water en veiligheid.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij van nieuwe uitvindingen in de techniek? Hoe kan je hierover een filosofisch gesprek houden? Wat als mensen worden vervangen door robots? Welke invloed denk je dat heeft op jezelf, anderen en op de samenleving?
7WPT Energie, water en veiligheid - Twence
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Twence in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Twence? Hoe verwerken ze daar afval? Hoe wekt Twence duurzame energie op? Op welke manier wordt afval omgezet naar een nieuwe grondstof? Hoelang duurt het voordat verschillende soorten afval zijn verteerd?
7WPT Hi-Tech en Science - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Hi-Tech en science? Wat is een chip? Hoe worden chips gemaakt?
7WPT Hi-Tech en Science - Make-It Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robothand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van Hi-Tech en science.
Waar gaat de wereld van Hi-Tech en science over? Wat kan je met een robot-hand? Hoe worden robotarmen gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
7WPT Hi-Tech en Science - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Hi-Tech en science.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Hi-Tech en science? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science?
7WPT Hi-Tech en Science - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Hi-Tech en science.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Hi-Tech en science? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Hi-Tech en science?
7WPT Mens en gezondheid - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Als je eigen lichaam ook een machine is, hoe kan je die dan heel efficiënt laten werken?
7WPT Mens en gezondheid - Make-It Elektromagneet (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektromagneet’ en leren over het gebruik van elektromagneten en elektromagnetische straling in de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over elektromagneten en de wereld van Mens en gezondheid. De kinderen ontdekken wat elektromagneten zijn en wat een stroomkring is. De kinderen tekenen onderdelen die ze aan hun elektromagneet kunnen hangen die te maken hebben met hoe je iets op een röntgenfoto ziet. De kinderen bespreken met elkaar wat ze geleerd hebben over de elektromagneet en begrijpen zo beter hoe hun zelfgemaakte stroomkring werkt.
7WPT Mens en gezondheid - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en gezondheid.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Mens en gezondheid en praten over bang zijn in het donker. De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor een kaart voor iemand die bang is in het donker en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
7WPT Mens en gezondheid - Make-It Kunstige robot (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Kunstige robot’ en leren over een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Mens en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld van Mens en gezondheid en tandenpoetsen. De kinderen ontdekken uit welke onderdelen de kunstige robot is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor, kroonsteentjes en een stroomkring. De kinderen bekijken ze verschillende insecten ter inspiratie voor het een tandenborsteldiertje. De kinderen tekenen een plan voor een tandenborstel robot in de vorm van een insect of diertje.
7WPT Mens en gezondheid - Make-it Robot-hand
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robot-hand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van mens en gezondheid.
Wat kan je met een robot-hand? Waar zitten je botten? Hoe kan een robotarm helpen bij een operatie? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
7WPT Mens en gezondheid - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op het Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van mens en gezondheid.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Hoe kan techniek helpen bij het gezonder worden en blijven? Waar wordt kunstmatige intelligentie voor gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Hoe helpt jullie robot ontwerp mensen gezonder te worden en te blijven?
7WPT Mens en gezondheid - PO56 KLK-Kolb
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
7WPT Mens en gezondheid - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op het Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van mens en gezondheid.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Hoe kan techniek mensen helpen om gezonder te worden en te blijven? Waar wordt kunstmatige intelligentie voor gebruikt binnen de wereld van Mens en gezondheid? Hoe helpt jullie robot ontwerp mensen gezonder te worden en te blijven?
7WPT Mens en gezondheid - PO78 KLK-Kolb
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop KLK-Kolb in de klas en leren over oppervlaktespanning en stroperigheid.
Wat doet het bedrijf KLK-Kolb? Wat is oppervlaktespanning? Wat is stroperigheid? Hoe onderzoek je stoffen in een proefje?
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - Bolletje
Een les ter voorbereiding op een workshop van Bolletje bij de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat doet het bedrijf Bolletje? Wat komt er kijken bij het maken van een product? Wat is procestechnologie? Hoe komen de grondstoffen bij Bolletje?
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - Make-it Robot-hand
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Robothand’ en leren over toepassingen van robotarmen en handen in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Waar gaat de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel over? Wat kan je met een robot-hand? Hoe worden robotarmen gebruikt in de wereld van ontwerp, productie en wereldhandel? Waarom heb je botten in je lichaam? Waarvoor heb je spieren nodig?
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel?
7WPT Ontwerp Productie Wereldhandel - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Ontwerp, productie en wereldhandel? Wat is kunstmatige intelligentie? Hoe kan een computerprogramma leren?
7WPT Ontwerp, productie en wereldhandel - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Ontwerp, Productie en Wereldhandel? Wat is automatisering?
7WPT Voeding en natuur - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Welke uitvindingen horen er allemaal bij de wereld van voeding en natuur? Hoe zijn producten veranderd door de tijd? Wat is procestechnologie?
7WPT Voeding en natuur - Friesland Campina
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Friesland Campina in de klas en leren wat procestechnologie is.
Wat gebeurt er allemaal in het bedrijf Friesland Campina? Welke zuivelproducten maakt Friesland Campina allemaal? Welke stappen moet je doorlopen om kaas te maken? Hoe kan je zelf melk pasteuriseren?
7WPT Voeding en natuur - Make-It Elektronische wenskaart (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring en licht in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld Voeding en natuur. Ze maken kennis met het gebruik van ledlampen bij de groei van planten en een beeldend kunstenaar die hiermee werkt. De kinderen ontdekken wat een ledlampje, de functie van een batterij en de werking van een stroomkring is. De kinderen schets een ontwerp voor hun kaart en maken bij het uitvoeren van de Make-It kit: Elektronische wenskaart een stroomkring. De kinderen bespreken hun ervaringen en begrijpen hierdoor beter wat ze doen en hoe het werkt.
7WPT Voeding en natuur - Make-It Festive flashlight (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Festive flashlight’ en leren over over een stroomkring en licht in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen bekijken een presentatie over de wereld van Voeding en natuur en de festive flashlight. De kinderen denken na over hoe een projectie werkt. Ook leren ze wat een stroomkring is en welke materialen stroom geleiden. De kinderen denken na over het gebruik van hun flashlight. Ze ontwerpen een silhouet dat ze later op hun flashlight kunnen plaatsen waarmee ze voor iets in de natuur aandacht kunnen vragen.
7WPT Voeding en natuur - Make-It Kunstige robot (K4T)
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Kunstige robot’ en leren over een elektromotor en stroomkring in aansluiting op de wereld van Voeding en natuur.
De kinderen maken kennis met welke belang insecten hebben voor de natuur. De kinderen leren over uit welke onderdelen de kunstige robot is opgebouwd. Ze leren de functie van een elektromotor, kroonsteentjes en een stroomkring. Ook bekijken ze verschillende insecten ter inspiratie voor de versiering van hun robot. Ze tekenen een ontwerp voor een insectenrobot.
7WPT Voeding en natuur - Make-it Robot-hand
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Robot-hand.
De kinderen bekijken plaatjes van de robot-hand. Ook bekijken de kinderen foto’s van robothanden, het menselijk skelet, en röntgenfoto’s van handen. Ze onderzoeken of ze in hun eigen handen kunnen vinden waar botten, spieren en pezen zitten.
De kinderen trekken in tweetallen hun hand over en tekenen er botten in. Daarna vergelijken ze dit met een röntgenfoto en voegen de rest van de botten toe. De kinderen bekijken elkaars tekeningen en reflecteren op de les.
7WPT Voeding en natuur - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de voeding en natuur.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij over nieuwe uitvindingen in de techniek? Zouden er meer of minder regels moeten komen over het produceren van voedsel? Wat als iedereen zelf eten moest gaan verbouwen? Zou het verboden moeten worden om eten weg te gooien? Hoe kan je een filosofische vraag op verschillende manieren bekijken?
7WPT Voeding en natuur - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en filosoferen over de voeding en natuur.
Wat ga je doen tijdens de Maakcarrousel? Wat vind jij over nieuwe uitvindingen in de techniek? Zouden er meer of minder regels moeten komen over het produceren van voedsel? Wat als iedereen zelf eten moest gaan verbouwen? Zou het verboden moeten worden om eten weg te gooien? Hoe kan je een filosofische vraag op verschillende manieren bekijken?
7WPT Wonen Werken Verkeer - Chocolate Challenge
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Chocolate Challenge en leren wat procestechnologie is.
Wat is de Chocolate Challenge? Wat is procestechnologie? Hoe wordt procestechnologie gebruikt binnen de wereld van Wonen, werken en verkeer? Welke manieren van verplaatsen kan je bedenken? Hoe kan dat op een schone en duurzame manier?
7WPT Wonen Werken Verkeer - Make-it Elektronische wenskaart
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Make-It kit ‘Elektronische wenskaart’ en leren over een stroomkring in aansluiting op de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Waar gaat de wereld van Wonen, werken en verkeer over? Hoe verplaatsen wij ons in de toekomst? Hoe ziet straatverlichting van de toekomst eruit? Hoe werkt een stroomkring? Kan jij de straatverlichting van de toekomst ontwerpen met de Make-It kit: Elektronische wenskaart?
7WPT Wonen Werken Verkeer - PO345 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Wonen, werken en verkeer? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Wonen, werken en verkeer? Wat zijn driehoekconstructies?
7WPT Wonen Werken Verkeer - PO678 Maakcarrousel
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op de Maakcarrousel en ontdekken hoe technieken uit het Maakcarrousel gebruikt worden in de wereld van Wonen, werken en verkeer.
Wat ga je doen bij het Maakcarrousel? Wat is de wereld van Wonen, werken en verkeer? Hoe worden de technieken van het Maakcarrousel gebruikt in de wereld van Wonen, werken en verkeer?
7WPT Wonen Werken Verkeer – Morssinkhof Groep B.V.
Een les waarbij kinderen worden voorbereid op een workshop Morssinkhof Groep B.V. in de klas, kennis maken met de Morssinkhof Groep B.V. , leren over bestrating en nadenken over oplossingen voor wateroverlast op straat.
Wat doet het bedrijf Morssinkhof Groep B.V.? Wat is bestrating? Wat merken wij van klimaatverandering? Waarom kan water niet makkelijk de grond in trekken op straat?
Welke oplossingen kan jij bedenken voor wateroverlast op straat?
Bestuur de robot Ozobot
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen? Wat is Ozobot? Wat kan Ozobot allemaal?
Bewegend vliegobject als schaalmodel
Een les waarbij op beschouwende, onderzoekende en makende wijze kennis wordt gemaakt met vliegmachines door de tijd.
Wat kan ik verwachten tijdens de workshop ‘Bewegend vliegobject als schaalmodel’? Wat zijn vliegmachines? Welke uitvindingen zijn er allemaal gedaan door de tijd?
Bij Cubetto thuis (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto, programmeren en klassikaal een boek lezen.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Wat gebeurt er in het boek ‘Bij ons in de straat’?
Bij mij thuis (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’, naambordjes maken en een spelletje spelen.
Waarover gaat het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’? Gaan dingen bij Ari en Loek thuis hetzelfde als bij jou? Heeft jouw naam een speciale betekenis? Waarmee versier je jouw eigen naambordje?
Biotoop - Het dierenrijk
Een voorbereidende les bij een onderzoekend leren workshop in de Museumfabriek waarbij de kinderen een quiz spelen over de woonplaats van verschillende dieren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet jij al over dieren? Wat heeft het uiterlijk van een dier te maken met de plek waar hij woont?
Botje bij Botje
Een voorbereidende les bij een onderzoekend leren-workshop in De Museumfabriek waarbij de kinderen zich voorbereiden op de workshop door zich te verdiepen in de plek van zoogdieren binnen de diergroepen en hun verschillende skeletten en door alvast te oefenen met een techniek die in de workshop wordt gebruikt.
Cardboardles-beest met bewegende delen
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
Cardboardles-drie versies beest
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
Cardboardles-kartonbeest
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.
Cardboardles-structuurbeest
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennis maken met cardboards en cardboard animatie.
Cyborgs en zo
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende en spelende manier onderzoeken hoe je dieren kan groeperen.
Wat vertelt de fysieke constructie van dieren over hun leefwijze? Hoe bewegen verschillende dieren zich voort? Hoe kan je dieren indelen? Welke vragen kan je het beste stellen om te weten te komen om welk dier het gaat?
Dagproject - Beestenboel
‘Een beestenboel op school’ is een schoolbreed dagproject, waarbij de kinderen op onderzoekende, zingende, makende en fotograferende manier kennis maken met Opera, zingen, weergeven van beweging en het gebruik van digitale media.
Dagproject - Het Lab
‘Het Lab’ is een schoolbreed dagproject waarbij de kinderen natuurkundige verschijnselen zoals lucht, kracht, water, temperatuur, licht en geluid onderzoeken. Het verloop van het onderzoek wordt vastgelegd met digitale media.
Dagproject - Sporen uit het Twentse verleden
‘Sporen uit het Twentse verleden’ is een schoolbreed dagproject, waarbij de kinderen op onderzoekende, spelende en makende manier kennis maken met het cultureel erfgoed van Twente.
Dansende lijnen
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Dansende lijnen WS’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over animatie.
Onderzoeken: De kinderen ontdekken dat een tekenfilm bestaat uit verschillende tekeningen achter elkaar.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen tekenen met kleurpotloden vormen en lijnen in een flipboekje.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
De draden van vroeger en nu
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en onderzoekende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke soorten draden zijn er allemaal?
De kunst van digitale fotografie - groep 5 en 6
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
De kunst van digitale fotografie - groep 7 en 8
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
De lijn die leeft
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
De Middeleeuwen
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met middeleeuwse kunst en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Hoe leefden mensen in de Middeleeuwen? Hoe ziet een kunstwerk uit de Middeleeuwen er uit?
De rode loper
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende, associërende en schrijvende manier een verhaal bedenken om te gebruiken tijdens de workshop ‘De rode loper’.
Hoe maak je een verhaal? Hoe kun je associëren? Wat kan je met een verhaal doen? Kan je samen met je klas een spannend verhaal verzinnen?
De Schatkamers
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat is een schatkamer? Wat is er te vinden in de schatkamers van het museum? Welke schatten zou ik zelf verzamelen?
De Test Fabriek
Wat zijn robots? Wat voor soorten robots zijn er? Aan wat voor eisen moet een robot voldoen?
Dichtbij
Wat is een close-up? Hoe wordt een close-up gemaakt? Waarom maakt een fotograaf foto’s van dichtbij? Wat doet een close-up foto met je waarneming?
Dierenmanieren - KIK
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een kunstenaar is en samen een dier maken met een bijzondere vacht.
Wat is een kunstenaar? Hoe ziet de vacht van een dier eruit? Hoe kan je dat tekenen? Hoe kan je met de hele klas een dier maken?
Een aankondiging
Een serie van twee lessen waarbij de kinderen kennismaken met grafisch ontwerp en een poster ontwerpen voor het meedoe-concert met analoge technieken.
Wat is grafisch ontwerp? Hoe kan je typografie gebruiken? Hoe kan je zelf een poster maken waarbij je bewust gebruik maakt van compositie?
Een beestenboel op school-beestenboel attributen
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.
Een beestenboel op school-bonte feestmuts
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.
Een beestenboel op school-feest-fantasie attributen
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van het dagproject: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van het dagproject.
Een beestenboel op school-kleurrijke attributen
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, beschouwende en makende manier kennismaken met de inhoud van de projectdag: ‘Een beestenboel op school’ en een onderdeel maken voor de kick-off van de projectdag.
Een prinselijk portret
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met portretten en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat zijn de kenmerken van portretten uit verschillende tijden? Waarom worden portretten gemaakt? Wat is de meerwaarde van een schilderij tegenover fotografie?
Een raadselachtige film
Een serie van twee lessen waarbij de kinderen maken kennis met filmtechnieken en camerastandpunten.
Welke camerastandpunten zie je veel in films en op tv? Wat is het belang van een storyboard? Hoe kan je zelf een storyboard tekenen?
Een schilderij in beweging
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
Een schildpad was zijn schildje kwijt
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto en programmeren.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je met pijlen een route maken?
Een tekenfilm
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Een tekenfilm WS’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over animatie en storyboards.
Onderzoeken: De kinderen onderzoeken hoe je een verhaal in tekeningen kan vertellen.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen bekijken een presentatie over beweging in animatie en bedenken een verhaal voor hun tekenfilm naar aanleiding van de voorstelling van het OvhO.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
Een verhaal maken
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende, associërende en schrijvende manier een verhaal bedenken dat gebruikt wordt tijdens de workshop: Verhaal in beeld.
Expeditie Groen
Schoolbreed project over duurzaamheid voor groepen 1 t/m 8.
- Voorbereidende les
- Expeditieles
- Opties tot uitbreiding
Fabians feest (mTiny)
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met mTiny en programmeren.
Foto-film
Twee lessen voorafgaande aan een workshop ‘Foto-film’ verzorgd door Roombeek Cultuurpark Educatiecluster (RCE)
Les 1:
Oriënteren: De kinderen bekijken een presentatie over stop-motion en bespreken het verschil tussen een foto (staat stil) en een film (beweegt).
Onderzoeken: De kinderen ontdekken hoe van foto’s een filmpje gemaakt kan worden.
Les 2:
Uitvoeren: De kinderen tekenen, kleuren en/of beplakken een afbeelding van een dier uit de voorstelling die bevestigd wordt aan blokken of duplo.
Evalueren: De kinderen bespreken het eigen werk en dat van hun groepsgenoten.
Games Maken!
Een les waarbij de kinderen op spelende en onderzoekende wijze kennis maken met de eigenschappen van een spel.
Wat is een game? Wat zijn de eigenschappen van een spel? Hoe kan je zonder een computer een simpele game maken met mensen?
Gekke plekken - KIK
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een kunstenaar is en een kunstwerk ontwerpen voor een plek.
Wat is een kunstenaar? Wat maakt zo iemand allemaal? Waaruit kan een kunstenaar inspiratie halen? Hoe bedenk je een kunstwerk voor een plek?
Gouden Portretten
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met portretten en het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is het Rijksmuseum Twenthe? Wat zijn de kenmerken van portretten uit verschillende tijden? Waarom worden portretten gemaakt? Wat is de meerwaarde van een schilderij tegenover fotografie?
Het epische einde
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende, spelende en makende manier de geschiedenis van robots en kunstmatige intelligentie onderzoeken.
Welke robots gebruiken we allemaal in ons dagelijks leven? Hoe zullen robots er in de toekomst uit zien? Hoe teken ik een robot van de toekomt?
Het epische Einde (middenbouw)
Een les waarbij de leerlingen op een verkennende, spelende en makende manier de geschiedenis van robots en kunstmatige intelligentie onderzoeken.
Welke robots gebruiken we allemaal in ons dagelijks leven? Hoe zullen robots er in de toekomst uit zien? Hoe teken ik een robot van de toekomt?
Het interview
Een serie van twee lessen waarin de kinderen alles leren rondom interviews.
Wat is een interview? Welke technieken heb je daarvoor nodig? Welk soort interviewvragen kan je stellen?
Het krachtlab
Wat kan je allemaal met water? Welke beroepen hebben met water te maken? Wat zijn de verschillende vormen van water.
Het licht- en geluidlab
Waarom is geluid belangrijk voor wat je ziet? Waarom is licht belangrijk voor wat je hoort? Hoe is het om blind of doof te zijn? Kun je geluid tekenen?
Het luchtlab
Wat is lucht? Wat is vliegen? Wat kan er allemaal vliegen? Wat is wind? Op welke manier kun je wind maken?
Het schilderij dat leefde
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
Het stopmotion monster
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie.
Wat is een cardboard-animatie? Hoe kun je met verschillende cardboardmonsters een beweging laten zien? Hoe ziet een beweging eruit?
Het temperatuurlab
Wat draag je in de winter om warm te blijven? Hoe blijf je koel in de winter? Hoe blijft een gebouw warm in de winter en koel in de zomer? Welke materialen worden daarvoor gebruikt?
Huisjes in 3D
Een workshop waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze in kennismaken met de techniek van 3D-printen en huizen ontwerpen.
Hoe werkt een 3D-printer? Wat kan je allemaal maken met zo’n printer? Hoe kan je op nieuwe ideeën komen om een huis te ontwerpen?
Ik en mijn klas
Hoe zie je eruit? Ben je een jongen of een meisje? Ben je groot of klein? Welke kleur haar heb je? Draag je een bril? Welke kleuren zijn je kleren? We zien er allemaal anders uit, maar waaraan kan ik zien dat jij het bent?
In de nacht
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over Twentse sagen en legende ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn sagen en legenden? Hoe gaat het verhaal van de hellehond?
Je eigen stopmotion
Een les waarbij de kinderen op verkennende, spelende en ontdekkende manier onderzoeken hoe je zonder te spreken een verhaal kan uitbeelden met knuffels.
Wat is jouw favoriete knuffel? Wat kan je knuffel allemaal ontdekken? Hoe kan je een verhaal uitbeelden zonder daarbij te praten? En kan je knuffel dat ook?
Kader kijken
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
Kevers van vroeger en nu
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en spelende manier leren over kevers, robots en programmeren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn de verschillen tussen dieren en robots? Hoe kan je elkaar programmeren als robot?
Klimaatactie
Een les waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze een kennismaken met klimaatverandering en zelf een poster voor een klimaatactie maken.
Wat ga je allemaal doen tijdens de workshop? Wat is er aan de hand met de wereld en het klimaat? Wat zet jij op jouw klimaatposter?
Kris kras krabbel - KIK
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat kunst is en wat een kunstenaar doet.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is een kunstenaar? Hoe maakt een kunstenaar kunst?
Led-insect
Een voorbereidende les waarbij de leerlingen op een verkennende en makende manier insecten onderzoeken.
Wat zijn de kenmerken van een insect? Welke verschillen kan je vinden tussen insecten? Hoe heten de verschillende onderdelen van een insect?
Leer Ozobot kennen
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen? Wat is Ozobot? Wat kan Ozobot allemaal?
Levende lijnen
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat een museum is en over stopmotion.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Welke soorten museums zijn er? Wat is animatie? Hoe kan je een klassikale animatie maken?
Levende logo's
Een les ter voorbereiding op tekenen waarbij de kinderen op een spelende, onderzoekende en makende manier ontdekken hoe je met animatietechnieken beweging kan creëren.
Wat is een frame? Hoe maak je een tableau vivant? Hoe kan ik een situatie uitbeelden met houding, gebaar, emotie en mimiek?
Levende Schilderijen
Een les waarbij de kinderen op een verkennende en spelende manier insecten onderzoeken en zich voorbereiden op hun bezoek aan het Rijksmuseum Twenthe.
Hoe ga ik om met insecten? Hoe speel ik een rollenspel? Hoe kan ik houding, emotie en mimiek inzetten om een rol te spelen?
Maak je eigen bioplastic
Wat zijn microben? Wat kan je allemaal met microben? Wat zijn microplastics? Hoe kan je een kunstwerk tekenen over microben?
Maak je eigen luisterboek (Kinderboekenweek 2023)
Een les waarbij de kinderen een stuk van het boek ‘Mijn jaar in een tent’ lezen en zelf bedenken hoe het verhaal verder gaat.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn jaar in een tent’? Waarom gaat Zwaan een jaar in een tent slapen? Hoe denk jij dat het verhaal verder gaat?
Maak je eigen mini-escaperoom groep 5-6
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
Maak je eigen mini-escaperoom groep 7-8
Een les waarin de kinderen kennis maken met escaperooms en een thema verzinnen voor hun eigen mini-escaperoom.
Wat is een escaperoom? Welk thema en verhaal verzin je voor jouw mini-escaperoom? Hoe ziet de plattegrond van jouw mini-escaperoom eruit?
Make-It@Home: Aeronamic's Rotormobiel
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Rotormobiel.
Make-It@Home: Dura Vermeers techniekhuis
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make It-kit: Dura Vermeers Techniekhuis.
Welke techniek zit er verwerkt in Dura Vermeers techniekhuis? Welke stappen moeten worden doorlopen om een huis te bouwen? Wat is flow? Welke beroepen kom je allemaal tegen bij het bouwen van een huis? Op welke dingen moet je letten tijdens een bouwkundige inspectie?
Make-It@Home: Elektromagneet en Circuit Buddies
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit Elektromagneet en Circuit buddies.
Make-It@Home: Elektronische wenskaart
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Elektronische wenskaart
Make-It@Home: Festive flashlight
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Festive flashlight
Make-It@Home: Fotonmobiel
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Fotonmobiel
Make-It@Home: Kunstige robot
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Kunstige robot
Make-It@Home: Lichtpiano
Voorbereidende les bij de Make-It@Home kit: Lichtpiano
Make-It@Home: Magnetisch zwevend potlood
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit Magnetisch zwevend potlood.
Make-It@Home: Merge Cube
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Merge Cube.
Make-It@Home: Robot-hand
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Robot-hand.
Make-It@Home: Zonnecellen
Een les ter voorbereiding op het werken met de Make-it kit: Zonnecellen.
Maker Festival Twente
Een les waarbij kinderen kennis maken met het Maker Festival Twente en zich oriënteren op beroepen van de toekomst.
Wat is het Maker Festival en waarom wordt dit georganiseerd? Wat kan je allemaal doen op het Maker Festival Twente? Wat is innovatie? Wat zijn de beroepen van de toekomst?
Meubelmakers
Een les waarbij de kinderen op spelende en makende manier stoelen onderzoeken en bedenken wat je kan maken met een 3D-pen.
Wat kan je maken met een 3D-pen? Welke soorten stoelen zijn er allemaal? Voor wie zijn die stoelen? Hoe kan je een stoel tekenen voor een bepaald persoon?
Mijn Lijn
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het kunstwerk ‘Mijn Lijn’.
Hoe werkt ‘Mijn Lijn’? Welke dingen kan je allemaal doen met dit kunstwerk? Welke spelletjes kan je ermee spelen?
Modefotografie
Een serie van twee voorbereidende lessen waarin de kinderen accessoires bekijken en zelf accessoires ontwerpen.
Wat zijn accessoires? Hoe ontwerpt een designer accessoires? Hoe kan je zelf van kosteloos materiaal een accessoire maken?
Nieuwe Verhalen
Een les waarbij de kinderen op kennismaken met schimmenspel, silhouetten en de Storyscope en het silhouet ontwerpen van een robot.
Wat is een schimmenspel? Wat zijn silhouetten? Hoe kan je zelf een silhouet ontwerpen van een robot?
Ontdek het museum!
Een les waarbij op verkennende, spelende en makende manier kennis wordt gemaakt met het Rijksmuseum Twenthe.
Wat is een museum? Hoe gedraag je je in een museum? Wat hangt er allemaal in een museum? Wat kan allemaal kunst zijn?
Ontwerp je eigen 3D minirobot
Een workshop waarbij de kinderen op onderzoekende en makende wijze in kennismaken met de techniek van 3D-printen en robots ontwerpen.
Hoe werkt een 3D-printer? Wat kan je allemaal maken met zo’n printer? Hoe kan je op nieuwe ideeën komen om een robot te ontwerpen?
Programmeer een mini-computer!
Een workshop waarbij de kinderen kennismaken met een microcontroller en de basisprincipes van programmeren verkennen.
Wat voor apparaten vallen er onder de term ‘computer’? Wat is een microcontroller? Hoe werken computers en microcontrollers? Wat is programmeren? Hoe kan je zelf programmeren?
Project E handleiding
Nu, en in de toekomst nog meer, krijgen we te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Regenbuien worden heftiger, de zomers warmer en er komen meer overstromingen. Het kan -en moet- anders. Duurzamer. Met kleine gedragsveranderingen kunnen kinderen op school en thuis nu al zelf hun toekomst beïnvloeden. Om op een leuke en bewuste manier met duurzaamheid bezig te zijn werd Project-E ontwikkeld. Een samenwerkingsverband van de Gemeente Enschede, de GGD Twente, Twente Academy Young, Twente Milieu en Waterschap Vechtstromen.
Recyclebot
Wat is robotica? Hoe werken robots precies en wat heb je nodig?
Reis mee door de lucht
Een voorbereidende les, waarbij de kinderen op onderzoekende manier kennismaken met drones het bekijken van filmpjes en het doen van een brainstorm.
Wat zijn drones? Wanneer is een drone bedacht? Waarvoor worden drones gebruikt? Wat zou een drone in de toekomst allemaal kunnen?
Robot Cozmo PO45
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met robot Cozmo en met programmeren.
Wie is robot Cozmo? Wat kan Cozmo allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je elkaar programmeren?
Robot Cozmo PO678
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met robot Cozmo en met programmeren.
Wie is robot Cozmo? Wat kan Cozmo allemaal? Wat is programmeren? Hoe kan je elkaar programmeren?
Robots en kevers
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en spelende manier leren over kevers, robots en programmeren.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat zijn de verschillen tussen dieren en robots? Hoe kan je elkaar programmeren als robot?
Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie A)
Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.
Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?
Sporen uit het Twentse verleden - Jagers-verzamelaars in Twente (versie B)
Project voor groep 5 en 6 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Dit derde project geeft de leerling inzicht in de wezenlijke verschillen tussen de agrarische en de eerdere jager-verzamelaarssamenleving en laat de leerling zich verplaatsen in de jager-verzamelaar die in de steentijd in Twente leefde.
Wanneer leefden in Twente de jagers en verzamelaars? Wat aten ze? Welke voorwerpen gebruikten ze? Hoe kan je zelf een stamlid verzinnen van een groep jager-verzamelaars?
Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie A)
Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.
Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?
Sporen uit het Twentse verleden - Leven in een Los Hoes (versie B)
Project voor groep 1 en 2 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en die nadrukkelijk gericht zijn op de geschiedenis van Twente. Het eerste project geeft de leerling inzicht in het leven van een kind van ‘vroeger’, toen bijna iedereen in Twente op een boerderij woonde.
Hoe leefde je als kind vroeger op de boerderij in Twente? Hoe zien kleding en voorwerpen van vroeger eruit? Wat moest er allemaal gebeuren op een boerderij?
Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie A)
Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.
Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?
Sporen uit het Twentse verleden - Van stoom tot textiel (versie B)
Project voor groep 7 en 8 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit vierde project geeft de leerling inzicht in de betekenis van de industrialisatie voor Twente en Enschede in het bijzonder en voor de mensen die in de fabrieken werkten.
Hoe zag Enschede en omgeving er vroeger uit? Hoe was het om te werken in de fabriek? Hoe werkt een weefgetouw dat in de fabriek stond?
Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie A)
Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.
In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?
Sporen uit het Twentse verleden - Van vroeger naar nu (versie B)
Project voor groep 3 en 4 waarbij op school gewerkt wordt met cultureel erfgoed en dat nadrukkelijk gericht is op de geschiedenis van Twente. Dit project geeft de leerlingen inzicht in de geleidelijke veranderingen die hebben geleid tot de wereld waarin ze leven en in kenmerkende aspecten van de verschillende tijden.
In wat voor soort huizen leefden mensen in verschillende tijden? Welke spelletjes speelden de kinderen? Hoe kan je zelf een spelletje spelen van vroeger?
Stoere hanger
Waaraan doet een vorm jou denken? Waaraan doet een kleur jou denken? Welk gevoel geeft jou dat? Hoe kun je vormen en kleuren tot een beeld stapelen? Hoe kun je twee verschillende stapels maken?
Stop-motion!
Wat is een stopmotion animatie? Hoe maak je een goed verhaal voorin een stopmotion? Wat is een storyboard en hoe vertel je daarin dat verhaal.
Textiel - Arbeiders en ambacht
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende, spelende en makende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Wat is wol eigenlijk? Welke soorten draden zijn er allemaal?
Textiel - Arbeiders en robots
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over werken in de fabriek, robots, en elkaar programmeren maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke machines werden er gebruikt in textielfabrieken? Hoe kan je zo’n machine en elkaar programmeren?
Textiel - Baronnen en bioplastic
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en ontdekkende manier leren over de textielgeschiedenis en plastic ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke grondstoffen heb je nodig produceren van textiel en plastic? Wat is het probleem met het te veel produceren van textiel en plastic?
Textiel - Baronnen en fabrieken
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende en makende manier leren over weven en draad maken ter voorbereiding op de een bezoek aan de Museumfabriek.
Wat is er allemaal te zien in de Museumfabriek? Wat weet je over textiel? Welke soorten draden zijn er allemaal?
Uit de broekzak, in de spotlights
Een voorbereidende les waarbij de kinderen kennismaken met fotografie als beeldende kunst en nadenken over wanneer een foto kunst is.
Wat doet een kunstenaar? Hoe maakte je vroeger een foto? Zijn alle foto’s kunst? Waarom wel of niet?
URENCO - Classroom 2030
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met klaslokalen van vroeger.
Hoe zag een klaslokaal er vroeger uit? Welke dingen had je vroeger nog niet, die er nu wel zijn? Zitten er verschillen tussen het klaslokaal van je vader en moeder en die van je opa en oma?
URENCO - Ontdekkisten
Een les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat ga je ontdekken tijdens de workshop Ontdekkisten van URENCO? Hoe kan je onderzoek doen? Hoe kan je er achter komen of informatie klopt?
Urenco - Stoffen scheiden
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op verkennende, kijkende en onderzoekende wijze kennismaken met wat er komt kijken bij het doen van een onderzoek.
Wat is uranium? Wat is uranium verrijken? Wat is het verschil tussen de uraniumatomen U-235 en U238? Hoe kun je iets goed onderzoeken? Wat is het belang van kijken en vragen stellen binnen een onderzoek?
Urenco Bodyscan
Hoe zou het zijn om superkrachten te hebben? Wat is innovatie? Kan je je eigen lichaam ook verbeteren? Op welke manier gebruikt Urenco innovatie om het menselijk lichaam te helpen of verbeteren?
Van schetsontwerp tot vliegmachine
Een les waarbij op beschouwende, onderzoekende en makende wijze kennis wordt gemaakt met Leonardo da Vinci en een aantal van zijn uitvindingen.
Wat kan ik verwachten tijdens de workshop ‘Van schetsontwerp tot vliegmachine’? Wat zijn vliegmachines? Welke uitvindingen heeft Leonardo da Vinci allemaal gedaan?
Verborgen vormen
45 minuten
Wat is beeldhouwen? Hoe maakt een kunstenaar een beeld van een steen? Wat is speksteen? Welke vormen kan jij ontdekken?
Vita
Een voorbereidende- en afsluitende les door de groepsleerkracht bij de theatrale rondleiding ‘Vita’ in aansluiting op de tentoonstelling ‘Ars Longa, vita brevis’ in het Rijksmuseum Twenthe. Na hun bezoek verwerken de leerlingen hun belevingen in een creatief eindproduct.
Wat kan je doen in een museum? Wat is theater? Hoe kan je je eigen plek vinden? Hoe kan je een kunstwerk maken van jezelf?
Wat zie ik daar? - KIK
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over wat kunst is, wat een kunstenaar is en hoe je een creatief proces doorloopt.
Wat kan je allemaal zien in een museum? Wat is een kunstenaar? Waaruit kan een kunstenaar inspiratie halen? Wat is een creatief proces?
Waterlab
Wat is water? Kan water voelen? Is water sterk? Waarom is water zo belangrijk? Hoe zou onze wereld eruitzien, als die alleen maar uit water bestond? Wat is een brainstorm?
Zing een beestenboel op school-beweeg als een beest
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.
Zing een beestenboel op school-blinde rups
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennis maken met het lied ‘Een beestenboel op school’ en het refrein leren zingen.
Zing een beestenboel op school-samen een refrein maken
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera en het lied: ‘Een beestenboel op school’. Ze leren een refrein schrijven.
Zing een beestenboel op school-variëren met woorden
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, zingende en schrijvende manier kennismaken met opera, met het lied: ‘Een beestenboel op school’ en hoe een refrein te schrijven.
Zo trots als een... - KIK
Een voorbereidende les waarbij de kinderen samen nadenken over hoe een kunstenaar werkt en een samengesteld dier maken van verschillende huiden.
Wat doet een kunstenaar? Hoe ziet de huid van een dier eruit? Hoe kan je dat tekenen? Hoe kan je met je tafelgroepje een dier maken?