PO123 Stopmotion met je vriendjes (KBW18) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen het boek ‘Kom erbij’ voorgelezen krijgen onderzoeken hoe je zonder te spreken een verhaal kan uitbeelden met knuffels.
Wat gebeurt er in het verhaal van 'Kom erbij'? Wat is jouw favoriete knuffel? Wat kan je knuffel allemaal ontdekken? Hoe kan je een verhaal uitbeelden zonder daarbij te praten? En kan je knuffel dat ook?
PO123 Bij Cubetto thuis (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto, programmeren en klassikaal een boek lezen.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Wat gebeurt er in het boek ‘Bij ons in de straat’?
PO123 Cubetto gaat op gi-ga-groene reis! (KBW22) VL
55 minuten
Een les waarbij de kinderen op spelende en ontdekkende manier kennis maken met Cubetto en programmeren.
Wie is Cubetto? Wat kan Cubetto allemaal? Hoe kan je met pijlen een route maken? Waar gaat Cubetto allemaal langs op gi-ga-groene reis?
PO123 Opa, oma de robot en ik (KBW20) VL
45 minuten
Waarover gaat hek boek ‘Grote uitvindingen’? Welke uitvindingen zijn er vroeger gedaan, en welke nu? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf een robot besturen zoals Homey en Ozobot?
PO123 Reis mee op zee (KBW19) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van een boek voorgelezen krijgen en daarnaast op verkennende manier onderzoeken hoe beweging in stopmotion werkt en ze bootjes knippen, prikken en inkleuren.
Welke liedjes ken je over varen op zee? Wat gebeurt er in het verhaal van Kapitein Kees? Wat is een stopmotionfilm? Wat moet er op het zeil van jouw bootje komen te staan zodat die bij jou past?
PO123 Stop! Later word ik... (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van het boek ‘Later word ik…’ voorgelezen krijgen, prenten bekijken en bedenken wat ze later willen worden.
Welke beroepen zijn er allemaal? Wat doe je dan de hele dag? Wat voor beroep heeft mama of papa? Wat wil je later worden? Welke beroepen kom je tegen in het boek?
PO45 Botje en de robot Ozobot (KBW19) VL
Een workshop, waarbij de kinderen op een spelende en onderzoekende manier robots leren kennen, en een stukje uit het boek ‘Botje’ van Janneke Schotveld lezen.
Wat gebeurt er in het verhaal van Botje? Wat is een robot? Hoe werkt een robot? Hoe kan je zelf de robot Ozobot besturen?
PO456 3D print je eigen middeleeuwse broche (KBW20) VL
45 minuten
Hoe was het om een ridder te zijn in de middeleeuwen? Wat is het verschil met ridders van nu? Hoe werkt een 3D-printer? Wat gaan we maken tijdens de workshop?
PO456 Bij mij thuis (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze kennismaken met het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’, naambordjes maken en een spelletje spelen.
Waarover gaat het boek ‘Hier zijn Ari en Loek’? Gaan dingen bij Ari en Loek thuis hetzelfde als bij jou? Heeft jouw naam een speciale betekenis? Waarmee versier je jouw eigen naambordje?
PO456 De gi-ga-groene dierenquiz (KBW22) VL
45 minuten
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze een quiz spelen met weetjes uit ‘Het supercoole boek met coole weetjes over dieren’ en ‘Wow! Dieren, dat wist ik niet! Verrassende feiten over dieren’ en weetjes verzamelen over de natuur.
Wat zijn jouw favoriete natuur- en dierenweetjes? Waarover wil jij een gi-ga-groene quiz maken tijdens de workshop?
PO456 De grote beroepenquiz (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen een deel van een boek verschillende beroepen onderzoeken met het boek ‘Te gekke beroepen die echt bestaan’ en weetjes verzamelen over hun gekozen beroep.
Welke beroepen ken je? Weet jij al wat je later wilt worden? Welk beroep lijkt jou leuk om te doen, en welke juist niet?
PO456 Maak je eigen cardboard stopmotion (KBW18) VL
Een les waarin de kinderen op onderzoekende, experimenterende en uitvoerende manier kennismaken met cardboards en cardboard-animatie. Ook lezen ze een deel van het boek ‘Hoe maak ik een vriend?’ van Evelien de Vlieger.
Wat gebeurt er in het verhaal van ‘Hoe maak ik een vriend’? Wat is een cardboard-animatie? Hoe kun je zelf een cardboardvriend maken?
PO678 Reis mee door de lucht (KBW19) VL
Een voorbereidende les, waarbij de kinderen op onderzoekende manier kennismaken met drones het bekijken van filmpjes en het doen van een brainstorm. Ook lezen ze een deel uit het boek ‘Auto’s, treinen en vliegtuigen’ van Cliff Gifford.
Welke voertuigen ken jij allemaal? Welke kunnen vliegen? Wat zijn drones? Wanneer is een drone bedacht? Wat zou een drone in de toekomst allemaal kunnen?
PO78 Gi-ga-groene augmented reality (KBW22) VL
45 minuten
Een les waarbij de kinderen op ontdekkende en verkennende wijze een quiz spelen met weetjes uit ‘Het geheime leven van dieren’ en weetjes verzamelen over de natuur.
Wat zijn jouw favoriete natuur- en dierenweetjes? Welke natuurweetjes wil jij verwerken in je eigen augmented reality omgeving tijdens de workshop?
PO78 Maak je eigen luisterboek (KBW23) VL
Een les waarbij de kinderen een stuk van het boek ‘Mijn jaar in een tent’ lezen en zelf bedenken hoe het verhaal verder gaat.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn jaar in een tent’? Waarom gaat Zwaan een jaar in een tent slapen? Hoe denk jij dat het verhaal verder gaat?
PO78 Met je vrienden op de rode loper (KBW18) VL
Een les waarin de leerlingen op ontdekkende en schrijvende manier een verhaal bedenken om te gebruiken tijdens de workshop ‘De rode loper’. Ze lezen een fragment uit het boek ‘Mijn naam ik Vincent en ik ben niet bang’.
Wat gebeurt er in het verhaal ‘Mijn naam ik Vincent en ik ben niet bang’? Hoe maak je een verhaal? Hoe bouw je een verhaal op? Kan je samen met je klas een spannend verhaal verzinnen?
PO78 Mijn toekomstige werkplek in VR (KBW21) VL
Een voorbereidende les waarbij de kinderen op een ontdekkende en verkennende wijze lezen over verschillende beroepen.
Wat voor beroepen zijn er? Wat zijn de verschillen? Over welke vaardigheden moet je dan beschikken? En waar werk je dan en hoe ziet dat er dan uit? Wat wil je later worden? En hoe ziet jouw werkplek er over 10 jaar uit?
PO78 Ridders, camera, actie! (KBW20) VL
45 minuten
Hoe leefde een ridder in de middeleeuwen? Wat moest die allemaal doen? Zijn er nu nog ridders? Wat is het verschil tussen een ridder van toen en een ridder van nu?